\"V poslední době se nám postupně daří dokončovat přípravu řady klíčových staveb. Ve výběrových řízeních na zhotovitele budou do konce srpna stavby až za deset miliard korun a na podzim zahájíme další tendry. Na realizaci těchto staveb budeme potřebovat v následujících letech dostatek investičních peněz a kapacit stavebních firem,\" uvedl Radek Mátl, který je pověřen vedením ŘSD.
V případě D1 jde o poslední dva úseky, které je potřeba vysoutěžit. První z nich tvoří trasa Devět křížů-Ostrovačice s odhadovanou cenou 1,34 miliardy korun, u které ŘSD hledalo zhotovitele už v předchozích týdnech, nakonec však tendr kvůli nedohodě s vítěznou firmou zrušilo. Druhá zakázka s předpokládanou hodnotou 1,5 miliardy korun počítá s další fází modernizace úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Práce na stavbě začaly už loni, stát však tehdejší stavební firmy v čele s Geosanem z úseku kvůli zpoždění v zimě odvolal. Další pokračování rekonstrukce následně rozdělil do dvou fází. První z nich, která je zamřena zejména na problematické odvodnění v úseku a další bezprostředně nutné práce dostala na starost společnost Skanska. Další část prací bude ŘSD nyní soutěžit.
Vedle D1 jsou další tendry zaměřené na úsek Bělotín-Rybí na dálnici D48, který bude nejdražší položkou z připravovaných zakázek. Více než 13kilometrový úsek vyjde podle odhadů zhruba na 2,7 miliardy korun. Na seznamu výběrových řízení je dále přeložka silnice I/27 Šlovice - Přeštice, křižovatka silnice I/35 Rádelský Mlýn, obchvat Chrudimi a Slatiňan, městský okruh Žabovřeská v Brně a obchvat Karviné.
Modernizace dálnice D1 letos pokračuje šestým rokem. Práce byly zatím kompletně provedeny na 13 úsecích, v současnosti pokračují na dalších pěti úsecích. Hotovo by mělo být v roce 2021.
Stát by letos měl zahájit stavbu na celkem 178 kilometrech dálnic a silnic. Tento rok by mělo být zprovozněno kolem 26 kilometrů nových dálnic, loni stát otevřel čtyři kilometry.
sip rot