ŘSD dnes v tiskové zprávě uvedlo, že podle původních plánů chtěl stát využít existující datový sklad vybudovaný Kapschem a začlenit jej do nového mýtného systému. Záměr však podle silničářů zmařil současný provozovatel mýta, který neposkytl potřebnou součinnost, ač k tomu byl smluvně vázán.
\"Důsledkem neposkytnutí řádné součinnosti původním dodavatelem Kapsch a průtahy s nápravou zjištěných nesrovnalostí bylo ohrožení termínu uvedení nového mýtného systému do provozu a proto bylo rozhodnuto nahradit původní datový sklad Kapsch novým technickým řešením dodavatele CzechToll a SkyToll,\" uvedlo ŘSD.
Podle ŘSD Kapsch předal státu neúplnou technickou dokumentaci s chybami a nekompletní a neaktuální komponenty k softwaru zařízení. Problematický měl být i způsob předání dokumentů ze strany Kapsche, který měl materiál předat na nosičích bez nástroje potřebného k jejich dekódování, obnově a importu do nového prostředí. Rakouská firma podle silničářů ani nereagovala na výzvy k řešení problémů.
ŘSD kvůli tomu dnes s budoucím provozovatelem mýta konsorciem CzechToll/SkyToll uzavřelo dodatek k mýtné smlouvě, který zajistí dodávku a provoz nového technického řešení pro analýzu a zpracování dat z mýtného systému.
Přípravy nového satelitního mýtného systému provází spory mezi stávajícím provozovatelem a státem. Kapsch se kvůli podmínkám a průběhu mýtného tendru obrátil k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten jeho námitky pro tendru zamítl, Kapsch proti tomu ovšem podal žaloby ke krajskému soudu v Brně. Soud v květnu a v červenci rozhodl, že ÚOHS musí znovu prošetřit námitky Kapsche proti mýtné soutěži a také smlouvu mezi státem a vítězem tendru.
Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Dosud byla správcem systému firma Kapsch. Od prosince letošního roku má nahradit dosavadní mikrovlnnou technologii satelitní systém, který bude provozovat konsorcium CzechToll/SkyToll. To zvítězilo v tendru pořádaném ministerstvem dopravy s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz.