Analytici: České domácnosti v červnu neztrácely chuť utrácet

07.08.2019 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 7. srpna (ČTK) - Červnové tržby obchodníků podle analytiků ukázaly, že české domácnosti zatím neztrácejí chuť utrácet. Růst tržeb zrychlil podle dnešních údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) na 4,6 procenta z květnových 2,7 procenta, před prázdninami lidé nakupovali hlavně oblečení a obuv. Spotřeba domácností tak zůstane i nadále motorem ekonomického růstu, vyplývá z vyjádření analytiků pro ČTK. Předpokládají ale, že nákupní apetit potřebitelů by postupně mohl slábnout v souvislosti se zhoršující se ekonomickou situací. Za špatnou zprávu považují pokles tržeb za prodej automobilů.

\"Letošní dynamika maloobchodních tržeb (bez automobilů) kolem pěti procent je prozatím obdobná jako v předchozích dvou letech. Domácnosti tak chuť utrácet prozatím neztrácí, ačkoli indikátory důvěry v letošním roce poklesly a v průměru se nachází na úrovni roku 2016, a to z titulu obav ze zpomalování ekonomické aktivity,\" uvedl hlavní ekonom pro ČR z ING Bank Jakub Seidler. Dosavadní údaje o maloobchodních tržbách podle něj zatím nenaznačují, že by se domácnosti začaly více ve spotřebě omezovat.

Také analytik ČSOB Petr Dufek soudí, že chuť nakupovat spotřebitelům vydrží i v dalších měsících, postupně ale bude se zhoršením ekonomické situace slábnout. \"Spotřeba domácností nicméně zůstane jedním z hlavních motorů ekonomického růstu v letošním i v příštím roce,\" dodal.

Poukázal i na to, že navzdory silnému růstu poptávky spotřebitelů v obchodech příliš nerostou ceny. \"Meziročně se zvýšily jen o půl procenta, což je ve srovnání s téměř tříprocentní inflaci jen symbolický posun,\" uvedl. Je to podle něj kvůli přetrvávajícímu boji mezi kamennými a virtuálními obchody, k nimž se ve větší míře přidávají i ty zahraniční.

Ekonom Jiří Pour UniCredit Bank nicméně upozornil na to, že se tržby za prodej automobilů po dvou nadějných měsících růstu výrazně propadly a stáhly tak prodeje za první pololetí do minusu. Nůžky mezi prodeji automobilů a tržbami bez aut se tak podle Poura ještě více rozevřely. \"Dlouhodobá nasycenost poptávky po automobilech doma i ve světě bude nejspíš delší dobu přetrvávat, a neočekáváme tak významné zlepšování maloobchodních prodejů aut,\" podotkl Pour.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK