Valík patří k nejkratším dálničním tunelům v ČR a bude první, kde se začne jezdit stokilometrovou rychlostí. \"Po minimálně ročním testovacím provozu tento režim vyhodnotíme a chceme postupně, po úpravách, zvyšovat rychlosti v dalších osmi dálničních tunelech, kde zatím platí osmdesátka,\" uvedl Rýdl. Podle ŘSD to bude pro řidiče pozitivní, nebudou muset při vjezdu do tunelu brzdit ze 130 na 80 km/hod.
Práce na 390 metrů dlouhém Valíku začaly 21. června. Firmy AŽD, Subterra a ELTODO vyměňují osvětlovací systém sodíkových lamp za LED technologii. Přibude stropních lamp a osvětlení se použije i na vodicí, poziční a bezpečnostní osvětlení nad chodníkem a před portály. \"Kromě úspor je to kvalitnější systém, lepší na pohled a pro přirozenost řidičů a je dimenzovaný na stovku,\" řekl technolog stavby.
Firmy také vyměnily silové kabely osvětlení, slaboproudé jsou v dobrém stavu. \"Po stavební stránce je tunel úplně bezvadný, nejsou tu žádné problémy. Provádělo se pouze pár mikroinjektáží prasklin, prořezání spár, z lícové strany se čistily povrchy od mechů a nánosů,\" řekl stavbyvedoucí. Rýdl potvrdil, že stavebně i technologicky jsou tunely stále na výši. \"Kdyby tomu tak nebylo, okamžitě je zavřeme nebo omezíme provoz, což od roku 2006 nikdy nebylo,\" uvedl.
ŘSD také odstranilo velké proudové ventilátory. Zvýšení rychlosti by mělo posílit pístový efekt projíždějících vozů, uvedl mluvčí. Podle něj sice provoz ve Valíku, kudy denně projede zhruba 27.000 vozidel, poroste, ale přídavné ventilátory budou podle odhadů expertů třeba až kolem roku 2050. ŘSD vylepšilo i kamerový systém před tunelem a v něm. \"Jsou na něj například navázány softwarové nástroje, které nám signalizují, když někdo zastaví v tunelu, požár, zakouření, pád nákladu, chodce a vůz v protisměru,\" uvedl mluvčí. Součástí úprav je i výměna dopravního značení a avíz před portály.
Upravené tunelové tubusy budou mít nové úsekové měření rychlosti, které ohlídá nadměrné náklady, a systém detekce přepravy nebezpečných látek. Stavbaři nakonec dokončí jako novinku v ČR speciální vyztužená svodidla na středové části v délce 200 metrů před tunelem.