Tržby obchodů zrychlily růst,spotřeba domácností pohání ekonomiku

07.08.2019 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 7. srpna (ČTK) - Tržby obchodníků v červnu zrychlily meziroční růst na 4,6 procenta z květnových 2,7 procenta. Spotřeba domácností tak zůstává motorem ekonomického růstu. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ), a z vyjádření analytiků oslovených ČTK. Lidé před prázdninami utráceli hlavně za oblečení a obuv, kde prodej podle ČSÚ podpořily výprodeje i teplé počasí.

\"Červnová data nepotvrdila pokles tempa růstu z předchozího měsíce. Nejvyšší růst zaznamenaly prodejny oděvů a obuvi, kde se tržby v porovnání s loňským červnem zvýšily o více než 17 procent. Vliv na to měly slevové a výprodejové akce a teplé počasí, které lákalo k nákupu nového letního oblečení,\" uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková. Dobře se prodávaly i sportovní potřeby, za něž prodejci utržili o desetinu více než před rokem. \"Dvouciferným tempem se zvýšily také tržby internetových obchodů,\" doplnila Boušková.

Tržby obchodníků podle analytiků oslovených ČTK ukázaly, že české domácnosti zatím neztrácejí chuť utrácet. Dosavadní údaje o maloobchodních tržbách podle hlavního ekonoma pro ČR z ING Bank Jakuba Seidlera zatím nenaznačují, že by se domácnosti začaly ve spotřebě více omezovat.

Odborníci ale předpokládají, že nákupní apetit spotřebitelů by postupně mohl slábnout v souvislosti se zhoršující se ekonomickou situací. \"Spotřeba domácností nicméně zůstane jedním z hlavních motorů ekonomického růstu v letošním i v příštím roce,\" sdělil analytik ČSOB Petr Dufek.

Statistické údaje vypovídají o tržbách maloobchodu kromě motorových vozidel a čísla jsou uvedena bez očištění o sezonní vlivy. Tržby očištěné o kalendářní vlivy byly vyšší meziročně o 6,2 procenta a meziměsíčně o 1,7 procenta. Tržby za prodej motorových vozidel meziročně klesly o 8,6 procenta a tržby za opravy vozidel o 7,3 procenta. \"Dlouhodobá nasycenost poptávky po automobilech doma i ve světě bude nejspíš delší dobu přetrvávat, a neočekáváme tak významné zlepšování maloobchodních prodejů aut,\" uvedl ekonom Jiří Pour z UniCredit Bank.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK