Jak ušetřit na spotřebě paliva? Pomalá jízda řešením rozhodně není.

12.08.2021 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Shutterstock

Chcete jezdit úsporně, ale stále se vám to nějakým způsobem nedaří? Možná na to jdete špatně. Abyste ušetřili svoji peněženku od zbytečných výdajů navíc, je nutné si osvojit několik základních triků a možná lehce změnit naučené návyky. Zároveň je potřeba si uvědomit, že pomalá jízda v tomto ohledu skutečně nic nevyřeší.

Ačkoliv ceny benzínu a nafty nejsou v současné době nijak závratně vysoké, nikde není psáno, že se to během pár měsíců nemůže v důsledku nějakých nečekaných ekonomických šoků změnit. A poté je už každý zbytečně spotřebovaný litr pohonných hmot na celkových výdajích na cestu vskutku znát. Pakliže těmto potenciálně zbytečným nákladům navíc chcete předcházet, je dobré se naučit jezdit úsporně. Jak na to? Stačí se řídit následujícími zásadami.

Jízda brzda - plyn rozhodně neprospěje spotřebě paliva.

Menší tlak škodí spotřebě i kolům samotným

V první řadě se zaměřte na pneumatiky vašeho vozu. Pokud jsou totiž podhuštěné, zvyšuje se složka jejich valivého odporu, a o to hůř auto jede. Zároveň tak dochází k jejich nadměrnému opotřebení, přičemž se zhoršuje i samotná ovladatelnost automobilu. Hodnoty tlaků by měly být přesně takové, jaké jsou uvedeny na boku pneumatiky.  

Přesvědčte se také o tom, že kola, která na svém vozu máte, jsou přesně ta, jež předepisuje výrobce. Mít zbytečně velká kola „jen tak pro parádu“ k omezení spotřeby určitě nepovede. Jezdíte-li spíše po dálnicích, pak jsou užší pneumatiky zcela jasně tou správnou volbou.  

Zredukovat aerodynamický odpor je snadné

Po snížení valivého odporu je potřeba zredukovat rovněž i ten aerodynamický. Máte-li na střeše zahrádku, o které víte, že ji v nejbližších dnech nepoužijete, sundejte ji. Možná to tak nevypadá, ale tato aerodynamická „brzda“ se na konečné spotřebě vašeho auta podepisuje měrou relativně vysokou. Při rychlosti 100 km/h si váš motor v takovém případě žádá přibližně o 10 procent více paliva než bez ní.   

I když je venku teplo, snažte se mít po dobu jízdy otevřené okénko co nejméně. Z této rady zřejmě zatvrzelí odpůrci klimatizace příliš radosti mít nebudou, ale pakliže opravdu chcete omezit spotřebu, je okno otevřené za jízdy jedním z největších faktorů negativně ovlivňujících aerodynamickou efektivitu vašeho auta.


Čtěte také:


Čím méně spotřebičů energie, tím lépe

Pravda, samotná klimatizace si nějaké to palivo navíc také vyžádá, ve srovnání s otevřeným oknem je to ale naprosté minimum. Ostatně, na konzumaci pohonných hmot se pochopitelně podepisují veškeré spotřebiče nacházející se v autě. Pokud ty, které nejsou pro bezpečnost jízdy nezbytně nutné (například vyhřívání sedaček apod.), vypnete, bude motor přirozeně o něco méně žíznivější.

Jakýkoliv kilogram navíc vašemu vozu rovněž příliš nepomůže. Čas od času se proto vyplatí celé auto zevrubně prohledat a veškerých nepotřebných věcí a předmětů se jednoduše zbavit. Nechystáte-li se jezdit po rakouských ledovcích, sněhové řetězy v létě prostě vozit nepotřebuje. To samé platí i pro bednu nářadí, kterou používáte výhradně jen na chalupě, či plynovou bombičku, jež využijete dvakrát do roka, když se zrovna rozhodnete jet tábořit. Pokud všechny tyto a podobné věci nasčítáte, může tato nadbytečná zátěž činit i několik desítek kilogramů. Platí přitom, že každých 100 kg navíc přidá na spotřebě 1 litr na 100 kilometrů.

Bez pozměněných jízdních návyků to nepůjde

Všechny výše uvedené triky jsou věcné a účinné, ovšem zdaleka ne tolik jako samotná změna vašeho jízdního stylu. Naučit se špatným návykům je snadné, o to horší však je se od nich oprostit.

Mezi ty nejhorší patří takzvaná jízda brzda – plyn. Zbavíte-li tohoto zlozvyku, můžete podle výsledků testů společnosti LeasePlan ušetřit až třetinu pohonných hmot ve svých palivových nádržích.

Snažte se proto využívat setrvačnosti. Pokud víte, že se blížíte k obci či křižovatce, sundejte nohu z plynu. Ke značce, potažmo k semaforu, na němž svítí červená, dojedete z rozumné vzdálenosti i na neutrál, případně pomocí plynulého brzdění motorem. Brzdná soustava vašeho vozu se vám za to odvděčí větší životností. A samozřejmě i v nádrži zbude více paliva pro další cestu.

Obdobně je to i s rozjížděním. Není potřeba mít plynový pedál sešlápnutý až na podlahu. Vyjet z místa jde i pomaleji, plynuleji a za menšího řevu motoru. Průměrná rychlost se přitom zdaleka nesníží o tolik, jak si možná myslíte. Ve skutečnosti tento pokles činí zhruba jen pět procent.

Gravitace může být pro spotřebu i prospěšná

Mít nohu na plynu ve chvíli, kdy jedete z prudšího kopce, je v naprosté většině případů zcela zbytečné. Díky fyzikálním zákonům dokáže auto jet samo, a proto zařaďte neutrál, případně jen přestaňte sešlapovat plynový pedál. Pokud poté klesání začne naopak přecházet ve stoupání, lze tuto setrvačnost a rychlost využít v počáteční fázi kopce a plyn sešlápnout až o několik desítek metrů později.

 

Lepší řadit dříve než později

Poměrně významnou roli co do úspornosti hraje rovněž způsob přeřazování na vyšší rychlostní stupně. Nejoptimálnější v tomto ohledu je řadit zpravidla ve chvíli, kdy motor dosáhne hranice dvou až dvou a půl tisíce otáček za minutu. Disponujete-li vozem s dieslovým agregátem, pak je toto optimum dokonce ještě o něco níže. Na druhou stranu je však potřeba dodat, že ani příliš nízké otáčky vašemu motoru zrovna neprospívají, neboť tak dochází k jakémusi dušení.

Tipů a triků, jak snížit spotřebu pohonných hmot, je skutečně celá řada. Všechny výše uvedené patří mezi ty nejzákladnější. Pokud se vám ale podaří si je osvojit, uvidíte, že ručička ukazatele na palivoměru se bude posouvat přeci jen o něco pomaleji, než na co jste byli doposud zvyklí.

Autor článku

Redakce

Redakce  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 2.5
Hlasováno: 280 krát

Články ze sekce: Spotřebitel