V ostrém provozu budou radary mezi 56. a 64. kilometrem D1 od sobotních prvních minut. V průběhu příštího týdne bude měření spuštěno i mezi sedmým 21. kilometrem. Dnes se zde ověřuje funkčnost techniky. V obou případech jde o úseky, které jsou v současnosti opravovány. Radary tak budou hlídat dodržování průměrné rychlosti, která je na nich omezena na 80 km/h.
Následovat by měly i další dva opravované úseky, konkrétně téměř šestikilometrový obchvat Velkého Meziříčí a také nejdelší z modernizovaných částí páteřní dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Přesný termín, odkdy budou radary měřit rychlost i na těchto úsecích ovšem zatím není jasné.
Ministerstvo nasazení radarů avizovalo už jaře. Hlavním důvodem měření rychlosti v opravovaných úsecích je podle úřadu snaha o zvýšení bezpečnosti. \"Není to akce na výběr peněz. Odborné studie potvrdily snížení rychlosti a zvýšení bezpečnosti v měřených úsecích. Jeden neukázněný řidič v případě nehody zdrží tisíce ostatních,\" uvedl v minulých dnech ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Radary by měly zvýšit plynulost dopravy a také zajistit bezpečnost pro stavaře.
Radary byly na opravované úseky dálnice instalovány i v minulých letech. Jednotlivé přestupky řeší místně příslušně obecní úřady. Podle údajů Besipu se díky nich snížila míra překračování rychlosti na modernizovaných úsecích ze 30 procent na 20 procent.
Modernizace D1 je rozdělena do 20 úseků, 13 z nich je dokončeno, na pěti se v současnosti pracuje. Kompletní rekonstrukce D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou začala v roce 2013. Dosud je hotovo 90 kilometrů. Modernizace měla být původně dokončena v příštím roce, nyní je však kvůli zpoždění plánováno ukončení prací až na rok 2021.