Podle rozhodnutí Krajského soudu v Brně musí ÚOHS v nejbližších dnech rozhodnout o námitkách Kapsche proti podmínkám mýtného tendru.
\"Náš zástupce v rozkladové komisi bude svědkem toho, že rozhodování o našich námitkách probíhá v souladu s právními předpisy a zcela nezávisle. Dosavadní postoje a vyjádření antimonopolního úřadu nás totiž zatím přesvědčují o opaku,\" uvedl Šimoník. Podle něj má současný správce mýta důvodné pochybnosti o nestrannosti úřadu kvůli jeho postupu kolem šetření mýtné soutěže. V této souvislosti mimo jiné zmínil prohlášení ÚOHS z poloviny srpna. Úřad tehdy uvedl, že firmě Kapsch nejde o spravedlnost, ale o zisk. Podle firmy ovšem úřadu nepřísluší právo komentovat motivaci účastníka řízení a je to v rozporu s nestranným přístupem.
Šimoník zároveň připomněl, že v minulosti podle firmy mohlo ministerstvo dopravy do rozkladové komise nominovat díky stanovisku předsedy antimonopolního úřadu Petra Rafaje svého člena, kterým byl advokát Jan Hrazdíra. \"Pokud ÚOHS loni vyhověl předsedovi vlády Babišovi, měl by ve stejné věci logicky vyhovět i naší žádosti,\" doplnil mluvčí Kapsche.
Antimonopolní úřad by měl o mýtné soutěži rozhodnout do 9. září. Nařídil mu to soud, který tak rozhodl po stížnosti Kapsche. ÚOHS o podmínkách zakázky rozhodoval už loni, tehdy námitky rakouského podniku zamítl. Společnost následně proti tomu podala žalobu ke Krajskému soudu v Brně. Soud následně rozhodl, že úřad musí soutěž prošetřit znovu.
ÚOHS se vedle námitek proti mýtné soutěži musí znovu zabývat také smlouvou mezi státem a vítězem tendru konsorciem CzechToll/SkyToll. Soud o tom rozhodl v samostatném řízení v červenci. ÚOHS stejně jako ministerstvo dopravy a CzechToll proti tomuto rozhodnutí podaly kasační stížnost.
Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy.