Podle ústavu si Česko přes mírný nárůst nehod udržuje vysoký bezpečnostní standard ve svém vzdušném prostoru. V této souvislosti ale upozorňuje na rostoucí letecký provoz nad Českem.
Většina nehod se týkala malých letounů do 2250 kilogramů, které havarovaly 69krát. Dalších 22 nehod vyšetřovatelé řešili u parašutistů. Nehody se přitom týkaly všeobecného, sportovního i rekreačního letectví. Z analýzy ústavu vyplynulo, že nejčastější příčinou nehod byla ztráta kontroly nad letadlem v důsledku chybné pilotáže a nedodržení pravidel.
Ústav loni zároveň zaznamenal vyšší počet hlášených mimořádných událostí souvisejících s provozem, technickými podmínkami nebo týkajících se letových navigačních služeb. Loni jich ústav řešil 1206, což je proti předloňskému roku o 3,1 procenta více.
Úkolem Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod je zejména zjišťování příčin leteckých nehod a incidentů a vyhodnocování jejich důsledků. Ústav se v současnosti zabývá mimo jiné případem letu Smartwings z 22. srpna, který absolvoval většinu cesty z Řecka do Prahy pouze s jedním funkčním motorem. Let šetří také Úřad pro civilní letectví.