Dnešní verdikt se bezprostředně netýká přezkoumávání nové mýtné smlouvy, jde o tendr, který jejímu uzavření předcházel. Procesní situace v kauze je složitá. Předseda úřadu Petr Rafaj řízení o námitkách Kapsche, tedy současného provozovatele mýtného systému, zastavil poté, co byla podepsaná smlouva s vítězem tendru, konsorciem CzechToll/SkyToll. Krajský soud ale v květnu rozhodnutí zrušil, a Rafaj proto v první polovině září uložil svým úředníkům, aby námitky Kapsche vypořádali.
NSS nyní konstatoval, že po uzavření smlouvy je to již v podstatě bezpředmětné, a navíc mimo zákonné kompetence úřadu. \"Uzavření smlouvy je určitým \'hraničním bodem\', po jehož dosažení určitý typ řízení (přezkum postupu zadavatele v zadávacím řízení) a rozhodnutí v něm vydaná (uložená nápravná opatření) ztrácejí právní i praktický smysl,\" stojí v rozhodnutí NSS. Po uzavření smlouvy se lze domáhat zákazu jejího plnění, což také Kapsch učinil.
V mýtném tendru loni zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Současnou mikrovlnnou technologii má nahradit satelitní technika, která se ze současných 1400 kilometrů dálnic a silnic první třídy rozšíří i na dalších 860 kilometrů silnic první třídy. Nový mýtný systém by měl začít fungovat od prosince letošního roku.
Krajský soud v Brně však v červenci vyhověl další z žalob společnosti Kapsch a nařídil ÚOHS znovu zkoumat mýtnou smlouvu. Kapsch tvrdí, že jejímu uzavření bránilo dřívější předběžné opatření. Úřad původně dospěl k závěru, že není důvod zakázat plnění, soud ale měl k postupu úřadu výhrady. I v tomto řízení podaly ministerstvo dopravy a ÚOHS kasační stížnosti k NSS.