Stavba posledního úseku prodloužené Rudné ulice v Ostravě začala

27.09.2019 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Ostrava 27. září (ČTK) - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo stavbu 414 metrů dlouhého úseku prodloužené Rudné ulice v Ostravě. Jde o poslední část, která chybí k dokončení důležité silnice, jež má zrychlit dopravu mezi krajským městem a Opavou a vyvést auta z přetížených ulic v Ostravě-Porubě. Stavba přijde zhruba na 200 milionů korun a dokončena by mohla být ještě letos. Řekli to dnes zástupci státu a Moravskoslezského kraje.

\"Považuju za nejdůležitější, aby stavba byla dokončena co nejrychleji. Já bych chtěl, aby ke konci roku byla stavba dokončena. Opavané, Ostravané na to čekají strašně dlouho, takže pro mě je priorita čas,\" řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

Náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka (ODS) řekl, že největším pozitivem po dokončení stavby bude, že se odlehčí Porubě, která je jedním z největších ostravských sídlišť. Nyní tam projíždí denně přes 30.000 aut. K dokončení stavby ještě letos je ale skeptický. Společnost Strabag na to podle smlouvy má 18 měsíců.

\"Zásadní problém bude navrtání děr pro protihlukovou stěnu. Vrtných souprav je málo, všechny jsou využity, takže bude záležet na šikovnosti Strabagu, jestli dokáže ty vrtné soupravy sem dostat,\" řekl Unucka. Vyvrtat je třeba i otvor pro nosník budoucí lávky, která povede přes prodlouženou Rudnou a spojí Porubu s turisticko-rekreační oblastí na druhé straně. \"Pokud se to povede, tak věřím, že by to do konce roku mohlo být, ale fakt jsem skeptický, protože nesmělo by pršet, nesmělo by mrznout. Dávám tomu tak jedno procento, že to bude do konce roku. Ale na jaře nebo před létem určitě to hotové bude,\" řekl Unucka.

Prodloužená Rudná je částí silnice I/11 a je v současnosti jednou z nejdůležitějších dopravních staveb v Moravskoslezském kraji. Její dostavbu ale léta brzdily mimo jiné majetkové spory. Důležitou částí stavby je protihluková stěna, kterou tam obyvatelé chtěli postavit. Právě spor o typ protihlukové stěny byl jednou z hlavních příčin oddalování stavby.

Úlohy mediátora se ujal kraj. Poté co ŘSD navrhlo protihlukovou stěnu tak, aby lidem vyhovovala, všechno se podle Unucky odblokovalo, včetně majetkových věcí týkajících se pozemků. \"Je hrozně důležité, že se lidé dokázali dohodnout. Je důležité, že skončily obstrukce. Obstrukce stát stojí strašně moc peněz a stojí strašně moc peněz daňové poplatníky,\" řekl ministr Kremlík.

Unucka řekl, že kdyby se strany nedohodly a muselo se čekat na vyvlastnění pozemku, byly odhady, že by silnice byla hotová nejdříve v roce 2027. \"Čekat na vyvlastnění by bylo pro kraj, pro Ostravu a pro Opavu tragické,\" řekl Unucka.

Se stavbou silnice se v daném úseku počítalo už v roce 1969, od roku 1980 s trasou počítal i ostravský územní plán. Daný pozemek ŘSD koupilo v roce 2007 bez jakýchkoli závazků či věcných břemen. O dva roky později pracovníci ředitelství zjistili, že se k pozemku věcné břemeno už váže. Majitelům sousedních pozemků zaručuje právo chůze a jízdy. Spory s majiteli pozemků pak stavbu oddalovaly. Proti zdržování stavby několikrát demonstrovali obyvatelé Poruby.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK