Obchvat má vyvést z Opavy tranzitní dopravu, a ulehčit tak především centru města. \"Pro nás je to neuvěřitelně významná stavba. Každý, kdo Opavákem je nebo Opavou jenom projíždí ve zvlášť frekventovaných dobách, tak ví, jaké je strašně těžké Opavou projet. Každý kilometr, který sveze tranzitní dopravu mimo Opavu, dopravě strašně ulehčí,\" řekl opavský primátor Tomáš Navrátil (ANO).
Nově dokončená část obchvatu vede od kruhového objezdu na křižovatce silnic I/11 a I/57 u Malých Hoštic kolem Kateřinek ke Stříbrnému jezeru. Celková délka stavby je přes tři kilometry. \"Hlavní trasa je dlouhá 1,6 kilometru, což je trošku zavádějící, ale máme tady velké kruhové objezdy, hodně dalších místních komunikací,\" řekla novinářům správkyně stavby z ostravské správy ŘSD Romana Šimáčková.
Součástí stavby jsou také protihlukové stěny o celkové délce přes kilometr a pět mostů. Silnici postavilo sdružení ryze českých firem M-Silnice, Kareta a IDS - Inženýrské a dopravní stavby Olomouc.
Vzhledem k množství pozůstatků po těžkých bojích druhé světové války se před stavbou dělal pyrotechnický průzkum, během nějž se našly například vyhořelé raketové motory, ruční a dělostřelecké granáty i letecká puma. Nejvýznamnějším archeologickým nálezem byla ženská plastika stará přibližně 6000 let.
Navrátil řekl, že zprovozněná část obchvatu pomůže především Kateřinkám, celé Opavě uleví až dobudování celého obchvatu. \"Pokud všechno vyjde a budou na to alokované zdroje na ministerstvu, tak příští rok by měla začít realizace,\" řekl primátor.
Šimáčková řekla, že západní část severního obchvatu bude delší i dražší, má stát přes miliardu korun. Budou tam také náročnější přeložky sítí. \"Ale především tam musíme nejprve udělat pyrotechnický a archeologický průzkum. V příštím roce bychom chtěli začít, protože finance,..., na stavbu by měly být. Chceme zadávací podmínky udělat v letošním roce a v příštím roce soutěžit a zároveň už začít s archeology, pokud nám to vyjde, ještě teď na podzim,\" řekla Šimáčková.