Odborníci z Masarykovy univerzity zkoumali data z 21 evropských zemí, která ukazovala klady využívání technologií v raném věku. Jinými slovy – čím dříve s počítači či mobily začnou, tím dříve dosáhnou velkých schopností nové technologie ovládat a také je více zapojit do svého života.
- V jakém věku dítěti umožnit přístup k moderním technologiím?
- Rizika přístupu k internetu pro děti
- Rady pro rodiče aneb jak pomoci dětem získat digitální dovednosti
Do sedmi let by dítě mělo začít pracovat s PC
Výsledky dat z Evropy prokázaly, že pokud dítě dostalo například laptop už v šesti letech, v patnácti z něj byl už velmi zkušený uživatel počítačů, který si dokáže sám s ledasčím poradit a nepotřebuje tolik pomoci, jak dítě, které se k počítači dostalo později. Podle dalších výsledků se děti dostávají v různých zemích k počítačům v různém věku. Ale jestliže rodiče chtějí, aby dítě bylo v 15 letech počítačově gramotné, mělo by se dostat k první podobné technologii mezi šestým a sedmým rokem věku.
Asi nikoho nepřekvapí fakt, že děti víc baví mimoškolní aktivity na počítači. Nejvíc se zkrátka naučí na aplikacích a třeba hrách, u kterých tráví volný čas. Od těch je sice rodiče mnohdy odhánějí, ale může to být krátkozraké. Na procvičení angličtiny jsou například hry velmi funkční. V každém případě by ale rodiče měli mít pod kontrolou, co dítě na počítači dělá.
Hlavně u menších dětí není na škodu mít v počítači nainstalovaný rodičovský software, který hlídá, aby se potomek nedostal na „nebezpečné“ stránky.
Zdroj: Shutterstock
České děti jsou nadprůměrně ohrožené riziky na internetu
Další celoevropský výzkum sledoval chování dětí na internetu. Vyplynulo z něj, že děti z České republiky jsou spíše nadprůměrně ohrožené riziky na internetu. Jsou ale technicky jedni z nejgramotnějších a dokážou využívat kladné stránky webu. To by si podle odborníků měli uvědomit rodiče, kteří dětem internet odpírají. Může se totiž stát, že si jej vyhledají jinde a bez dohledu. Následky mohou být samozřejmě horší
Experti zjistili, že
- čím víc děti používají internet, tím lepší jsou jejich digitální schopnosti a lépe také dovedou využívat příležitostí, které web nabízí.
- čím častěji děti internet používají, tím je ale také větší riziko návštěvy nevhodných stránek a dalších nebezpečí. Děti by měly být o rizicích informované. Zvláště pak ti nejmenší, děvčata a ti, kteří mají problémy i v opravdovém životě.
- nejdůležitější roli v přínosu internetu pro děti hrají rodiče a jejich podpora správného používání on-line aktivit.
- děti znepokojuje pornografie, násilí páchané na těch nejzranitelnějších – dětech nebo zvířatech.
Rady pro rodiče
Rodiče by se měli informovat o tom, co je pro děti nebezpečné, o výhodách i rizicích, které jsou s používáním internetu spojené. Měli by ale děti spíš podporovat v objevování online světa.
Měli bychom odhodit předsudky a zaměřit se na získávání digitálních dovedností u dětí. Nejenže tak zvýší svou otužilost vůči internetovým hrozbám, ale nebudou také bokem v kolektivu, kde u počítače doma sedí všichni.
Na rizika internetu můžeme myslet, ale neměli bychom je přeceňovat. Má přece jen víc kladných stránek.
S dětmi bychom měli probírat, co na webu hledají, čemu se věnují a podobně. Neměli bychom ztratit kontrolu nad tím, kde se na webu pohybují. Pomoci nám mohou pravidla, která budou muset děti u počíteče dodržovat.