Není novinkou, že aktuálně dochází k celé řadě generačních výměn u rodinných firem, protože první generace vlastníků budujících svoje podniky od 90. let minulého století, dosáhla důchodového věku a postupně se stahuje do ústraní. Dle průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), provedeném na vzorku ca. 400 (rodinných) firem v letech 2017 a 2018, 57 % firem plánuje předání v rámci rodiny. Avšak v drtivé většině případů majitelé nemají rozpracovaný detailní plán nástupnictví (podle průzkumu AMSP ČR jen 5%). Vystavují tak firmu možným rizikům spojeným s jejím provozem a interně zaběhlými procesy, odpovědnostmi, nastavenými vztahy s odběrateli a dodavateli, finančními a dalšími partnery.
Pokud se majitel přece jen rozhodne pro variantu prodeje firmy, je nutné si v první řadě definovat, co od prodeje očekává a komu a za jakých podmínek je připraven prodat. Následně je pak nezbytné se na samotný proces prodeje důkladně připravit.
Co se potenciálních kupců týká, existují dva základní typy investorů – strategický a finanční. Strategický investor je obvykle společnost z oboru, která často cílí na nákup celé firmy. Tu po transakci začlení do své struktury a dále ji řídí. Prostor pro další fungování předchozího majitele je tak omezený, což má nepochybně své plusy a mínusy. Na druhé straně finanční investor firmu kupuje s určitým investičním horizontem (obvykle 4-7 let) a vizí jejího dalšího rozvoje. U tohoto rozvoje pak může hrát majitel i velice významnou roli, pokud má chuť, vše záleží na dohodě s daným investorem. To potvrzuje i partner Genesis Capital Ondřej Vičar: „Při každé akvizici rodinné firmy se snažíme najít řešení šité na míru. Pokud má majitel či některý ze spolumajitelů chuť dále spolupracovat na rozvoji společnosti a chce se prodejem pouze částečně zajistit, umíme nastavit strukturu, ve které je to možné. Na opačné straně spektra umíme odkoupit i celou firmu a plně převzít zodpovědnost za její budoucí vývoj.“ Majitel by měl tedy mít již před spuštěním samotného prodejního procesu dobře rozmyšlené, co je jeho cílem a jak si představuje svoje fungování ve firmě po transakci.
Co se samotného prodejního procesu týká, tak i zde je nezbytné nic nepodcenit. V prvé řadě je nutné firmu na samotný prodej připravit. Taková příprava může sice trvat i několik měsíců, ale je to investice, která se následně vrátí ve formě vyšší prodejní ceny a lepších sjednaných podmínek. V posledních letech se také M&A proces značně standardizoval a je proto dobré mít zkušeného poradce, který bude schopen majitele celým prodejem provést a bude hájit jeho zájmy při vyjednávání podmínek. S tím souhlasí i Ondřej Vičar: „Máme celkem ucelenou představu, co chceme o firmě vědět před tím, než do ní investujeme. Zkušený poradce předem ví, co nás bude zajímat a je schopen všechny informace přehledně připravit. To šetří nejen čas a peníze všech zúčastněných, ale zároveň nám to dává komfort při podávání nabídky. Zároveň je vždy dobré mít při vyjednávání zkušenou a konstruktivní protistranu, protože jednání jsou pak efektivnější.“
V neposlední řadě je také užitečné mít objektivní názor na hodnotu firmy. A tady přichází dobrá zpráva pro prodávající. Spolu s vrcholem ekonomického cyklu se drží valuace firem na maximálních hodnotách a v některých odvětvích s významným potenciálem růstu do budoucna dále rostou. Další dobrou zprávou je, že valuace rostou i díky tomu, že roste poptávka po kvalitních investicích, a to zejména mezi domácími investory. Na trh přichází noví hráči v podobě takzvaných fondů privátního kapitálu, nebo fondů rodinného kapitálu. Zejména ty posledně zmíněné jsou výsledkem hromadění kapitálu úspěšných podnikatelů první generace. Tedy těch, kteří začínali s podnikáním většinou v 90. letech minulého století. Fondy privátního kapitálu pak mohou být nejen vhodnou alternativou při hledání investora, ale třeba i při potřebě dodatečného kapitálu pro další rozvoj.
Autor článku: Ivan Štefánik, Head of Transaction Services |Vedoucí transakčních služeb, ASB Group
Ivan je vedoucím transakčních služeb v ASB Group, celkem má víc než 15 let zkušeností ve finančním poradenství. Spolupracoval s řadou lokálních a mezinárodních investorů, strategických a soukromého kapitálu, primárně v regionu CEE, ale i v Londýně a Německu. Specializuje se na finanční due diligence, mechanismus kupní ceny a poradenství v oblasti transakční dokumentace. Před příchodem do ASB Group získal zkušenosti v M&A oddělení jedné z největších poradenských firem.
ASB Group
ASB Group je dynamická poradenská společnost působící v klíčových zemích regionu CEEꓼ České republice, Polsku, Slovensku a Maďarsku. Specializuje se na zakládání společností, účetnictví a reporting, daňové poradenství, transakční poradenství, korporátní služby a v neposlední řadě také vedení mzdové a HR agendy. ASB Group asistovala při významných transakcích v regionu CEE, a to jak na straně prodávajících (sell side), tak na straně kupujících (buy side). Transakční tým poskytuje komplexní poradenství napříč sektory, pro strategické i finanční investory, sofistikované i méně zkušené, s lokální i mezinárodní působností. Pro většinu klientů v rámci transakční poradenství zastřešuje ASB Group finanční a daňovou due diligence, zastupuje zájmy klientů při vyjednávání s protistranou, podílí se na tvorbě transakční dokumentace a mechanismu kupní ceny.