Chyby při výpovědi smlouvy. Neoprávněné sankce. Komplikované obchodní podmínky. To jsou jen některé nástrahy, které číhají na odběratele elektřiny a zemního plynu. Vždy záleží na férovosti dodavatele i na obezřetnosti zákazníka, jak hladce proces změny proběhne. Na změnu dodavatele má v České republice právo každý odběratel tolikrát do roka, kolikrát to umožňují obchodní podmínky a stávající smlouva.
- Pokuty od dodavatele: neoprávněné vs. oprávněné
- Dodavatelé se výpovědím brání
- Pro výpověď zvolte vhodný termín
- Černý odběr? I to se může stát při změně dodavatele
Zdroj: Shutterstock
Neoprávněné a oprávněné pokuty
Když se pro změnu dodavatele energií rozhodnete, vše může proběhnout hladce, ale stejně tak mohou nastat komplikace. „Tou největší je bezpochyby smluvní pokuta od stávajícího dodavatele, která hrozí v případě, že předčasně ukončíte smlouvu sjednanou na dobu určitou,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Lidé totiž často neví, že mají sjednanou smlouvu na dobu určitou a vše se dozví až z faktury, kterou jim stávající dodavatel zašle poté, co obdrží výpověď smlouvy. Výše pokuty může být v řádech tisíců korun. Pokud je požadavek dodavatele oprávněný, tedy máte smlouvu na dobu určitou a vypověděli jste ji předčasně, máte dvě možnosti: buď pokutu zaplatit, nebo výpověď stáhnout. Jestliže ale dodavatel požaduje pokutu neoprávněně, trvejte na akceptaci výpovědi bez jakékoli sankce.
Chyby a tlak dodavatele
Dodavatelé energií mohou zneužívat svého silnějšího postavení. „A to proto, že si obchodník chce odběratele udržet navzdory jeho právům a vůli, odmítá například sdělit důležité smluvní informace,“ dodává Petr Woff z portálu KupníSíla.cz. Takovou informací může být například délka trvání smlouvy na dobu určitou nebo datum, kdy se opakovaně prodlouží.
„V takovém případě se obraťte na Energetický regulační úřad. Informaci můžete poslat i médiím, třeba nezávislým ekonomickým portálům, aby se případu věnovaly. I nejmocnější obchodní společnosti chtějí mít pozitivní nebo aspoň neutrální pověst, a tak obvykle vyjdou poškozenému člověku vstříc, jakmile takovouto reakci zaregistrují,“ doporučuje Petr Woff.
Další komplikací při změně dodavatele mohou být formální nedostatky výpovědi. „Jedná se hlavně o správné údaje o odběrných místech a adresách a také o to, zda je zákazník oprávněn měnit smlouvu, například v případě úmrtí člena rodiny,“ vyjmenovává Jan Schindler, analytiky Kalkulátoru TZB-info.cz. Pokud je smlouva vedena na zemřelého člena domácnosti, je nutné před změnou dodavatele přepsat odběrné místo na jiného rodinného příslušníka.
A pak jsou tu ještě komplikace se správným datem výpovědi. „Někteří dodavatelé dále odmítají přijmout výpověď smlouvy z důvodu chyby ve jméně nebo tehdy, pokud není uvedeno, k jakému datu má být smlouva ukončena. Což ovšem leckdy ani spotřebitel neví, jelikož mu dodavatel nesdělí výpovědní dobu nebo datum uplynutí smlouvy sjednané na dobu určitou,“ doplňuje Eduarda Hekšová.
Ohlídejte si termíny!
Vůbec nejdůležitějším krokem při změně dodavatele je ohlídání termínů. Ještě než uzavřete smlouvu s novým dodavatelem, který vám slibuje vyřízení výpovědi, přečtěte si obchodní podmínky a smlouvu u stávajícího obchodníka. „Některé smlouvy na dobu neurčitou totiž mají výpovědní lhůtu tři měsíce, jiné dva měsíce nebo jeden měsíc. Termíny bývají ještě důležitější, pokud jde o smlouvu na dobu určitou – jakmile v takovém případě propásnete vhodnou dobu, smlouva se může automaticky prodloužit,“ vysvětluje Petr Woff a dodává, že spotřebitelé mají jistou oporu v energetickém zákoně.
Energetický zákon lze interpretovat tak, že dodavatel musí svému zákazníkovi sdělit potřebné informace. „Protistrana by si tuto povinnost neměla vykládat příliš kreativně, ve smyslu – samozřejmě vám vyhovíme, ale až naprší a uschne. Vzory pro výpovědi a odstoupení poskytuje Energetický regulační úřad,“ konstatuje Petr Woff.
Pozor na černý odběr
Nedodržení termínů a tlak dodavatelů mohou spotřebitelům pořádně zamotat hlavu, a tak výjimečně může nastat i černý odběr. K němu zákazník dospěje, pokud přechod od jednoho dodavatele ke druhému není plynulý, a tak po určitou dobu odebírá energii bez uzavřené smlouvy. Tuto situaci je vždy třeba urychleně řešit a kontaktovat dodavatele.
Jestli se kvůli dodavatelovým kličkám dostanete do potíží, víte, že jste v právu, ale došly vám jakékoli nápady, jak situaci řešit, neváhejte kontaktovat regulátora trhu. „Vyskytnou-li se při změně dodavatele jakékoliv problémy, doporučujeme se nejdříve obrátit na nového dodavatele energií, a to nejlépe písemně, tedy alespoň e-mailem. Nebudete-li spokojeni s řešením, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad,“ uzavírá Eduarda Hekšová.
Čtěte také:
- Stěhujete se? Podívejte se, jak neudělat chybu při přepisu energií
- Jak se zbavit nevýhodné smlouvy u dodavatele?
- Co vyřešíte s dodavatelem energií online?