Ceny povinného ručení až do roku 2017 dlouhodobě stagnovaly, od roku 2018 začaly mírně stoupat. \"Za rok 2019 se na celém kmeni povinného ručení odhaduje zvyšování pojistného o 4,1 procenta na průměrné pojistné 2969 Kč. Roli hraje především zvyšování finanční náročnosti škod, kdy průměrná škoda na majetku narůstá o 6,9 procenta a růst nároků újmy na zdraví při indexaci průměrnou mzdou činí téměř osm procent,\" uvedl pojistný matematik asociace Petr Jedlička.
Nejvíce nárůst ceny pocítí rizikoví klienti, kteří již v minulosti způsobili opakovaně škody. U osobních automobilů způsobí ročně škodu průměrně 36 klientů na každých 1000 pojištěných vozidel, frekvence škod je tedy v letošním roce 3,6 procenta. U rizikových klientů je výrazně vyšší, každý pátý motorista ve věku 18 let způsobí nehodu. Průměrná škoda na majetku dosahuje nyní 45.000 Kč a průměrná újma na zdraví se šplhá na 420.000 Kč. Vývoj povinného ručení za poslední období se nese ve znamení růstu počtu škod. V letošním roce se předpokládá, že jejich počet dosáhne téměř 285.000 případů.
\"Počet řešených škod z povinného ručení má už od roku 2014 vzestupnou tendenci, letos za období od ledna do srpna vzniklo zatím historicky nejvíce škod. Pojišťovny vedle majetkových škod řeší i újmy na zdraví, u kterých 89 procent jejich počtu připadá na případy s lehkými zraněními, 11,5 procenta na těžká zranění a tři procenta končí úmrtím obětí nehod,\" vypočetl Jedlička.
Finanční objem škod z povinného ručení dosahuje v letošním roce za období od počátku ledna do konce srpna historicky nejvyššího objemu 10,32 miliardy Kč. Proti 6,94 miliardy Kč v roce 2014 tak jde o 49procentní nárůst.
Počet pojištěných vozidel činí 8,4 milionu, nepojištěných jich je 140.000. Nejvíce nepojištěných škod způsobí majitelé z Karlovarského a Ústeckého kraje, naopak relativně málo nepojištěných škod vzniká na jihu Čech, v Pardubickém kraji a ve všech moravských krajích. Nepojištěných škod významně přibývalo do minulého roku 2018, nyní se začíná tento trend zastavovat.
Povinné ručení poskytuje 12 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru, počtu ujetých kilometrů a dalších kritérií. V budoucnu půjde i o frekvenci a rozsah přestupků či vybavenost asistenčními systémy.