Chováte se na sociálkách jako na party? Pozor na to…

02.11.2019 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Shutterstock

Pro někoho jsou sociální sítě přítelem nejdůvěrnějším, svěřuje tam informace, které by měl spíš šeptat. Jasně, kolem jsou přece přátelé, nic se nemůže stát. Jenže málokdo má svou sociální síť nastavenu jen pro úzký okruh přátel. A tak jeho aktivity může sledovat každý. A to není zrovna bezpečné. Může vás to dokonce připravit i o zaměstnání.

Co připadá vtipné vám a vašim kamarádům může být pro jiného krajně urážlivé. Je asi zbytečné probírat důvody, možná postačí jeden: nejsme zkrátka všichni stejní. Pokud si o vás někdo po přečtení vašeho „veselého“ příspěvku pomyslí, že dnes asi nemáte den, váš kolega ze zaměstnání vám může pěkně zkomplikovat život. Přílišnou láskou k vám netrpí, a když na vaši aktivitu na sociálkách upozorní šéfa, je jasné, že to nebude den jako vymalovaný.

Síťový život

Chovat se na sociálních sítích zcela nezřízené, jako bychom měli v sobě několika panáků, se zkrátka nevyplácí. Může to být důvod k vyhazovu, protože takhle se firma zkrátka nereprezentuje a vy tam máte také uvedeno, kde jste zaměstnán. A jestliže si práci hledáte, pak si lidé z lidských zdrojů firmy, kam se hlásíte, jistě vaše aktivity na sociálních sítích prohlédnou. A pokud zjistí, že váš síťový život je protkán různými nekorektními poznámkami, fotografiemi s podivným vyzněním, prostě když z vaší message ze sociálek vyplyne negativní výsledek, do druhého kola výběrového řízení vás zcela jistě nepozvou.

Pokud nevíte, co znamená nevhodný a co lidi z personálního od vašeho přijetí skutečně odradí, pak je to v první řadě neloajalita k zaměstnavateli. Komentáře typu: „Nuda, šeď, hrůza, ať už tu nejsem“, nebo: „Fakt to tady nesnáším, šéf je idiot, kolegové jsou úplní dementi, uf…“, což můžete doprovodit ještě o fotku jmenovaných z kanceláře. Je to dostatečný důkaz o tom, že pokud jste se takhle choval ve svém minulém zaměstnání, nejspíš se budete chovat stejně i v tom novém. Palec dolů.

Případy, kdy lidé museli odejít kvůli nevhodným příspěvkům ze zaměstnání, existují. Mluvčí jisté banky musel odejít, protože se poněkud nevhodně vyjádřil o pozadí jedné ze svých kolegyň. Mluvčí vysoké soudní instituce zase komentoval rasisticky zabarveným komentářem děti, které se koupaly v kašně na jednom brněnském náměstí. Musel odejít.

Kontrola sociálních sítě zaměstnanců zaměstnavatelem

Zdroj: Shutterstock

Každý desátý musel jít

Podobných případů u nás ještě tolik není, nebo nejsou tak zřejmé. Ale stejně jako ze zahraničí přejímáme nejrůznější modely firemního chování, je jasné, že i u nás bude ke kontrole života sociálních sítí zaměstnanců docházet. A stejně jako v zahraničí budou muset lidé ze zaměstnání kvůli přihlouplým výrokům nebo nevhodným fotkám práci opustit.

Před nedávnem se uskutečnil výzkum v Číně, Indii, Nigérii, Brazílii, USA a Velké Británii. Zjišťovalo se, kolik lidí tam kvůli sociálkám přišlo o práci. Byl to každý desátý člověk, který napsal nevhodný komentář nebo uveřejnil fotku, která nebyla ve shodě s firemní kulturou.

 

Když už, tak mažte!

Zdá se, že internet a sociální sítě jsou jakýmsi anonymním prostředím, kde si můžeme beztrestně všechno dovolit, a nikdo na nás nemá. To je ovšem omyl. Internet být bezpečný nemusí a sociální sítě už vůbec ne. Fakt, že vaše fotografie a příspěvky mohou být využívány třetími osobami, už je snad dostatečně známý. Pokud máme tedy všech pět pohromadě, žádné citlivější informace nebo snímky na sociálky neumísťujeme.

Když pak už nám to na firemní party v hospodě nedá a musíme fotografovat, opravdu pak není třeba to vyvěsit na sociálky s patřičně peprným komentářem. Náhoda je blbec a on se někdo najde a zneužije to proti vám. Když už vám to „ujede“, neudržíte se, a přece jen tam něco vyvěsíte, co nejdřív to smažte a modlete se, aby to nikdo neviděl.

A když bez toho nemůžete být, pak je nejlepší nastavit si přístupnost svých příspěvků – pouze pro vybraný okruh přátel.


Čtěte také:

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 1.5
Hlasováno: 5 krát

Články ze sekce: Spotřebitel