\"Celková výše těchto peněžních plnění přitom překračovala zákonem povolená tři procenta z ročních tržeb dodavatele. Kromě toho nebyly podmínky takzvané závozové služby ve smlouvách dostatečně konkrétně upraveny,\" uvedl předseda úřadu Petr Rafaj.
Rozhodnutí úřadu je pravomocné, protože společnost využila takzvané procedury narovnání. Makro přiznalo své provinění, spolupracovalo s úřadem a za to mu byla pokuta snížena o 20 procent.
Úřad řetězci uložil, aby do devíti měsíců od rozhodnutí změnil smlouvy s dodavateli tak, aby v nich bylo přesně stanoveno, jakých služeb a za jakých podmínek se týkají.
Pokuty za zneužívání významné tržní síly se obvykle pohybují v milionech. Obvykle jde o různé formy zalistovacích poplatků ve smlouvách s dodavateli, které se vydávají za různé služby, které ale dodavatel většinou nepotřebuje využívat.
Zatím nejvyšší pokutu uložil úřad letos v únoru. Řetězce Billa a Penny Market ze skupiny Rewe musely zaplatit 164 milionů korun.
ÚOHS uložil i vyšší sankci, a to 183 milionů korun řetězci Globus. Ten proti rozhodnutí podal rozklad a úřad mu v novém rozhodnutí uložil, aby místo placení pokuty odškodnil své dodavatele za to, že je nutil k využívání účetního systému, který nepotřebovali.