\"Podle našich interních průzkumů vědí i malí dopravci ve většině případů o povinnosti získat novou palubní jednotku. Velmi často však záměrně nechávají povinnost registrace až na prosinec, ti zahraniční pak na první cestu do České republiky,\" řekl generální ředitel CzechTollu Matej Okáli. Společnost nyní připravuje posílení kapacit zejména u hraničních přechodů, aby tak lépe zvládla očekávaný nápor na přelomu listopadu a prosince. I přesto firma počítá, že se budou po spuštění mýta tvořit u obchodních míst fronty.
Většinu z přihlášených tvoří velcí dopravci s více než deseti vozy. Ti zaregistrovali dosud 137.000 vozidel, což je 89 procent z plánovaného počtu od velkých firem. Malí dopravci tak dosud přihlásili jen 17.000 aut. Problémy jsou také s pomalou registrací zahraničních dopravců. Například z Polska CzechToll očekává ještě 86.000 aut.
Řidičům nezaregistrovaných vozidel hrozí v blokovém řízení pokuta 5000 korun, ve správním řízení pak až 100.000 korun. Dopravcům pak může být uložena pokuta také 100.000 korun.
Přípravu nového mýtného systému provázejí právní spory. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v září zatím nepravomocně zakázal plnění mýtné smlouvy, a to s ročním odkladem. Stát proti tomu podal rozklad. CzechToll i přes spory ujistil, že mýto bude spuštěno podle plánu.
Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll zvítězilo v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Proti průběhu tendru i platnosti mýtné smlouvy protestoval současný provozovatel Kapsch, který v soutěži neuspěl s původní nabídkou přes 13 miliard korun.
Za 13 let vybírání mýta v Česku zůstává rekordním loňský říjen s 1,03 miliardy korun. Od začátku fungování mýta v Česku stát vybral více než 107 miliard korun.
Země Zbývající odhadovaný počet vozidel k registraci Počet už registrovaných automobilů Podíl zaregistrovaných vozů Polsko 86.000 31.000 27 procent Česká republika 59.000 70.000 54 procent Rumunsko 26.000 9000 25 procent Německo 25.000 3000 11 procent Maďarsko 13.000 10.000 45 procent Slovensko 13.000 13.000 49 procent Litva 12.000 4000 23 procent