Nakupujme na webu bezpečně

25.11.2019 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Shutterstock

Na webu už jsme si zvykli nakupovat a vypadá to tak, že už se dokážeme chovat i celkem obezřetně. Ani tak se ale určitým rizikům vyhnout nemůžeme, zvlášť, pokud si objednáváme zboží mimo Evropskou unii.

Internet je už prodejním fenoménem. Nakupují zde muži i ženy a tržby webových obchodníků rok od roku stoupají. Může se ale stát, že přece jen naletíme. Co v takovém případě dělat?

Co si kupujeme?

E-shopy jsou zvláště v předvánočním období zavaleny objednávkami. Je totiž pohodlné nakupovat z pohodlí domova, a tak toho využíváme. Druhým aspektem je cena. Internetový prodejce má daleko menší náklady na provozování obchodu než provozovatelé kamenných prodejen. A tím třetím faktorem je okamžitá možnost srovnání cen, takže si opět můžeme vybrat to nejlevnější.

Na webu nejvíc nakupujeme oblečení, kosmetiku nebo počítače či mobily. Z oblečení si lidé objednávají oděvy nebo boty, hned na dalším místě je kosmetika. Mobily a počítače si tímto způsobem také pořizuje mnoho zákazníků.

Rozdíl je mezi pohlavími. Ženy si celkem logicky častěji objednávají oděvy a kosmetiku, naopak muži zase elektronické přístroje. Hodně se také před Vánocemi nakupují léky, vitamínové doplňky, ale třeba i nejrůznější produkty pro zvířata včetně krmiva.

Prodejce nedodal objednané, zaplacené zboží: chargeback

Zdroj: Shutterstock

Zboží nedorazilo, co teď?

Je to hodně nepříjemné. Měli jste už objednané zboží dávno mít doma, ale kurýr nepřijíždí a od e-shopu nepřichází žádná zpráva. Zde je nutné říct, že seriózní e-shop by Vám měl ještě před zaplacením potvrdit vaši objednávku mailem, který jste mu uvedli. Pokud nic nedorazilo, měli byste začít být ostražití a pořádně zvážit, jestli zboží vůbec zaplatit a nejít od e-shop dál.

Jestliže se jedná o na trhu ojedinělý výrobek a vy o něj stojíte, pak prodejce kontaktujte. A myslete na zadní kolečka, tedy schovávejte si mailovou komunikaci, odborníci dokonce radí nahrát si telefonní hovory. Někteří internetoví prodejci Vám jako kontakt nabízejí pouze elektronický formulář. To je sice fajn, ale vy potom nemáte vůbec žádný důkaz, že jste s někým komunikovali. Na to lze vyzrát tlačítkem Print Screen. Oskenujete si jím formulář a máte fotku jako důkaz. Doufejte, že ho nebudete muset potřebovat.

Měli byste se také v případě podezření podívat, kdo vlastně za doménou e-shopu stojí a projít internet, zdali už se o obchodníkovi ve špatném nemluví.

Je to špatné…

Nejhorší varianta: zboží je zaplaceno, nikdo nereaguje, produkt nikde.

Přichází na řadu ČOIka, tedy Česká obchodní inspekce. Zde byste měli nahlásit, co se stalo. Spotřebitelům je k dispozici poradenská linka 22 703 404 vždy od pondělí do pátku v časech 8 až 16 hodin. Poradí vám.

Osobní návštěvy jsou možné v pracovních dnech v pondělí a ve středu v časech 8 až 12 a 13 až 16 hodin v sídlech krajských inspektorátů ČOI. Česká obchodní inspekce může obchodníka prověřit, případně i pokutovat. Na své stránky může dát varování pro ostatní. Váš konkrétní případ však řešit nebude. Pokud se s obchodníkem nedomluvíte, pak už zbývá Policie ČR.

Jestliže e-shop není z ČR, ale je z Evropy, můžete se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum. Zde byste taky měli získat radu, jak postupovat dál.

 

Chargeback

I přesto existuje ještě jedna varianta, jak se ke svým penězům dostat, tzv. chargeback. Ale to jen v případě, že jste platili platební kartou, u bankovních převodů to možné není.

Transakci v tu chvíli můžete dokázat své bance a musíte také doplnit chronologicky události, jak jste postupovali. Musíte však doložit objednávku, kopii e-mailové komunikace, případně ofotografovaný formulář nebo nahrávku telefonních hovorů s obchodníkem. Není jisté, že vám peníze pošle zpět, ale šance zde je. Na chargeback máte nárok do 13 měsíců od platby kartou. Přičemž musí uplynout lhůta 30 dnů do transakce s tím, že zboží nebylo dodáno.


Čtěte také:

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4
Hlasováno: 2 krát

Články ze sekce: Spotřebitel