Vláda se chystá zavést 7% digitální daň na tržby nadnárodních internetových gigantů. Kolem digitální daně se vyrojila spousta otazníků a my na některé z nich máme odpověď:
- Jaká je výše digitální daně?
- Koho se digitální daň dotkne?
- Jak a co se bude danit?
- Kolik digitální daň přinese do státního rozpočtu?
- Kdy začne digitální daň platit?
Jak se digitální daň dotkne internetové reklamy?
Zdroj: Shutterstock
Jaká je výše digitální daně v ČR a v ostatních zemích?
V České republice bude digitální daň pravděpodobně ve výši 7 %, což je nejvíce v Evropě.
Digitální daň již platí v některých zemí Evropské unie (EU), například v Rakousku je digitální daň ve výši 5 %. V Itálii a Francii je sazba digitální daně 3 %. Digitální daň se ovšem chystají zavést i ve Španělsku či Velké Británii.
Digitální daň ovšem příliš netěší USA, kde sídlí většina těchto společností. A při ráznosti Donalda Trumpa nemůžeme vyloučit nějaká odvetná opatření, protože i při zavedení daně ve Francii pohrozil zdaněním francouzského vína.
Slovensko dříve uvažovalo o zavedení digitální daně, ale prozatím není avizováno její zavedení a slovenská vláda nejspíše počká na jednotné řešení v rámci EU či Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).
Tip: Kdo je pro zavedení sektorové daně pro banky?
Koho se digitální daň dotkne?
Digitální daň se bude týkat globálních internetových společností s obratem nad 750 milionů eur (19,1 miliardy Kč) a zároveň budou mít roční obrat za uskutečněné zdanitelné služby v minimální výši 100 milionů korun.
Digitální dani ovšem nebudou podléhat společnosti, pro které je poskytování digitálních služeb okrajovou činností.
Digitální daň se na českém trhu dotkne nejvíce společností Google a Facebook.
Google je, společně se společností Seznam.cz, dominantním hráčem ve vyhledávácích službách. Naopak Facebook vládne sociálním sítím v Česku.
Dopad bude mít digitální daň také na společnosti Amazon, Apple, Spotify, Booking či Uber.
Největší konkurent Googlu, společnost Seznam.cz tuto daň vítá, protože tržby Seznamu dosahují přibližně 4,5 miliard korun.
Naopak česká společnost Avast je již na hranici, její tržby letos pravděpodobně dosáhnou 19 miliard korun (v roce 2018 tržby činily 18,5 miliardy korun). Uvidíme tedy, jestli se novela zákona o digitální dani nezmění na základě lobbingu Avastu.
Nicméně se předpokládá, že digitální daň se českých firem nedotkne.
Tip: Kam putují dividendy z Česka?
Jak a co se bude danit?
Danit se budou tržby za služby internetových společností pocházejících od českých uživatelů. Zdaňovací období bude kalendářní rok. Daň bude placena v měsíčních zálohách a splatná bude ve lhůtě pro podání daňového přiznání.
Zdraží se online reklama kvůli zavedení digitální daně?
Sedmiprocentní daň je poměrně vysoká a Facebook či Google mohou reagovat zdražením reklamy, což se promítne do marketingových rozpočtů řady firem.
Další možností je zvýšení využívání služeb Seznamu, ale většina společností využívá obou nejoblíbenějších vyhledávačů v ČR a v neposlední řadě stejně rozhoduje cílová skupina, na kterou je reklama na internetu zaměřena.
Kolik digitální daň přinese do státního rozpočtu?
Do státní poklady by díky digitální dani mělo ročně přistát 5 miliard Kč. V roce 2020 je plánován příjem do státní kasy v hodnotě 2,1 miliardy Kč.
Proč byla digitální daň zavedena?
Hlavním argumentem pro zavedení digitální daně je paradoxní situace, kdy velké globální společnosti utrží v evropských státek obrovské zisky, ale na daních odvedou velmi málo, protože zisky tyto společnosti přiznávají v zemích s velmi nízkými daněmi (v Evropě například v Irsku či Lucembursku). V dnešní podobě danění nezáleží na tom, ze kterých zemí ve skutečnosti zisk pochází.
Kdy začne novela o digitální dani platit?
Zákon by měl začít platit během roku 2020. Ministerstvo financí zatím předběžně počítá s polovinou roku 2020. Novelu musí ještě schválit Poslanecká sněmovna, Senát a podepsat prezident.
Tip: Kdy bude zavedena paušální daň pro malé podnikatele?
Jaká je budoucnost digitální daně?
Digitální daň v ČR by měla být časově omezena a měla by platit přibližně 4 roky (do konce roku 2024), protože země OECD i EU se chystají internetové společnosti danit jednotně, protože se jedná o tak velké hráče, že zavedení mnoha typů daní v každé evropské zemi zvlášť by mohlo internetové společnosti vést k možnosti kličkování a optimalizaci svých nákladů.
V EU bohužel v minulosti nepanovala shoda o zavedení digitální daně. Proti shodě ministrů financí se postavili zástupci Irska, Švédska či Dánska.
Proto se očekává, že zástupci OECD přijdou s řešením zavedení digitální daně. Ovšem i zástupci EU plánují dát digitální dani šanci, aby stejná pravidla platila v celé Evropské unii.