Na otázky pro Finance.cz ohledně působnosti KRUK odpovídá Jaroslava Palendalová, generální ředitelka společnosti.
Klientům prý pomáháte z dluhové pasti. Jak? A jakým způsobem se lišíte od exekutora anebo od inkasních agentur?
Jednoduše tak, že klientům pomáháme splácet jejich dluhy, což je i motto celé naší společnosti. Naší předností je partnerský, osobní přístup k zadluženým osobám a pochopení jejich situace. Nabízíme jim smírné řešení, tj. optimální nastavení výše, formy a frekvence splátek.
Dále máme pro klienty připravenou celou řadu výhodných produktů, jakými jsou například bezúročná splátková dohoda nebo sleva až 30 % z celého závazku při jednorázovém uhrazení. A právě naším přístupem se lišíme od ostatních inkasních agentur, máme stejnou náplň práce – spravujeme a vymáháme pohledávky finančních ústavů a korporátních zákazníků, ale děláme to jinak.
Klientům nabízíte převzetí dluhu. Jakou formou je mohou splácet?
Našim klientům nabízíme různé formy splácení. Nejvíce využívanou platební metodou je bankovní převod, svoje závazky takto hradí 40 % našich klientů. Třetina pak využívá poštovní poukázky a 17 % dává při splácení svých závazků přednost hotovostním úhradám do rukou pracovníků/terénních poradců. Poměrně malá část našich klientů vkládá své splátky na náš účet.
Začátkem léta jsme zavedli novou formu plateb přes Sazka terminály, které měsíc od měsíce získávají na své oblíbenosti. Jedná se o finančně výhodnější způsob platby, než je posílání peněz z pošty, místo 33 Kč, které byste zaplatili na poště, vás složenka typu A u Sazka terminálu vyjde na 19 Kč. Na Sazka terminálech lze platit bez čekání na více než 5 800 místech a terminály poskytují díky čárovým kódům naprostou anonymitu, takže se nikdo nedozví, komu platbu odesíláte.
Zdroj: Shutterstock
Co když má dlužník problémy se splácením i u vás?
V rámci naší smírčí strategie se vždy snažíme s klienty nastavit výši měsíčních splátek tak, aby byli schopni je hradit. V případě, že klienti v daném měsíci nejsou schopni splátku zaplatit, umožňujeme jim dokonce hrazení splátky posunout na další měsíc.
Tento smírčí přístup se však nedá aplikovat donekonečna. U některých klientů, kteří dlouhodobě nesplácejí, pak bohužel musíme přejít k soudnímu vymáhání závazku. I zde však nabízíme klientům druhou šanci a v případě, že začnou hradit svůj závazek v pravidelných splátkách, dokážeme soudní vymáhání pozastavit, což pro klienty často znamená značnou finanční úsporu za dodatečné poplatky.
Lze u vaší společnosti splátky snižovat nebo naopak zvyšovat podle potřeby?
Ano, obojí je možné. Vše záleží vždy na domluvě klienta s naším telefonním, nebo terénním poradcem. Ti s klienty provedou finanční analýzu jejich aktuálních příjmů a výdajů a na základě této analýzy s klientem domluví optimální výši měsíční splátky.
Pokud se klient rozhodne pro zvýšení splátek, například díky zlepšení jeho finanční situace, i tuto možnost nabízíme. Při mimořádném jednorázovém uhrazení dluhu dokonce klienty odměníme slevou z jejich celého závazku.
Je možný odklad splátek dluhu?
Ano, tuto možnost našim klientům také nabízíme, a to zejména v případě dlouhodobé nemoci klienta apod.
Přispíváte nějakým způsobem k osvětě finanční gramotnosti?
Těch aktivit je celkově více, ale vybrala bych naši hlavní, která aktuálně proběhla. Již 8. rokem jsme v ČR a na Slovenku pořádali bezplatnou vzdělávací akci Den bez dluhů, jejíž posláním je upozornit co nejvíce spoluobčanů na nebezpečí plynoucí z nezvládnutého zadlužení, přimět je k zamyšlení nad případnými vlastními dluhy a aktivnímu hledání řešení oddlužení.
Hlavním partnerem akce je Úřad práce ČR, který v průběhu listopadu (tento rok 20. listopadu) poskytoval svou síť poboček a kontaktních pracovišť pro umístění bezplatných poradenských stánků. Kontaktní místa Dne bez dluhů, kterých bylo letos celkem 15, cíleně směřovali především do regionů s nejvyšší mírou nezaměstnanosti.
Poradci na stáncích zhodnotí s návštěvníky jejich finanční situaci s ohledem na jejich příjmy a závazky, které musí splácet. Výsledkem je konkrétní plán, jak krok za krokem postupovat, kde omezit náklady, jak sehnat další zdroj příjmů nebo jak rozložit závazky na delší časové období. V průběhu listopadu také například proběhl workshop pro zaměstnance ÚP ČR na téma komunikace s klienty ve finanční nouzi.
Čtěte také: