Venkovní teploty jsou zatím nadprůměrné, ale jakmile se více ochladí, může nastat tradiční problém dieselových vozů, a to takzvané zamrzání nafty. Ve skutečnosti nafta nezamrzá doslova, ale parafíny v ní obsažené vytvářejí při nízkých teplotách krystalky, kvůli kterým se při určité teplotě ucpe palivový filtr. I když je na čerpacích stanicích od prosince každoročně dostupná takzvaná zimní nafta s filtrovatelností −20 °C, neznamená to, že vám nafta nezamrzne i při nižších teplotách.
Kdy zamrzají paliva v autě?
Letní nafta zamrzá při 0 °C
„Pokud motorista vozem nejezdil často a delší dobu netankoval, může mít v nádrži svého vozu stále přechodovou naftu do mínus 10 °C, nebo dokonce její směs s naftou letní, která má filtrovatelnost 0 °C. Výsledná filtrovatelnost vzniklé směsi závisí na poměru obou typů naft. Je tak možné, že nafta ztratí svoji provozní spolehlivost, respektive zatuhne již při mínus 7 °C,“ upozorňuje Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). „V prosinci je proto vhodné natankovat maximální objem zimní nafty do minimální zásoby směsi v nádrži vozidla,“ doporučuje Václav Loula.
V případě pochybností lze použít aditiva, která se přidávají do nádrže před tankováním. Díky nim je možné zlepšit filtrovatelnost nafty o 5 °C. To má význam i tehdy, kdy nastane tuhá zima a kvůli teplotám nižším než −20 °C ztrácí dokonce i zimní nafta pro mírné klima svoji provozní spolehlivost. Lepší filtrovatelností disponují také prémiové nafty.
Prémiové nafty a mráz
„Prémiové nafty mají vylepšené provozní parametry, protože obsahují detergenční, antioxidační, mazivostní a protikorozní aditiva i přísady na zvýšení cetanového čísla. Parametr filtrovatelnosti pak činí zpravidla od mínus 26 do mínus 35 °C,“ vysvětluje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil. „Informaci o konkrétních nízkoteplotních vlastnostech i dalších parametrech nafty si je ovšem dobré ověřit na čerpací stanici. Žádný standard parametrů paliva s označením prémiové totiž neexistuje,“ dodává Damir Duraković.
Kdy zamrzá benzín?
S benzínem v zimě problémy nebývají. I ten ale v závislosti na teplotě mění parametry a má svoje limity. Případné potíže se však mohou objevit až při poklesu teplot pod −40 °C. V zimním období se u benzínu zvyšuje takzvaný tlak par, čímž se dosáhne lepšího odpařování benzínu, a tím i lepší startovatelnosti při nižších teplotách. U benzínu i u nafty ale může v zimě nastat problém, je-li v nádrži vozidla přítomna voda.
LPG a mráz
Zimní verzí disponuje též zkapalněný ropný plyn neboli LPG, který tvoří směs propanu a butanu. Zimní verze je k dostání od 1. listopadu do 31. března. Zatímco v létě obsahuje autoplyn více butanu, v zimě je tomu naopak a ve směsi dominuje propan. Letní směs LPG může být pro motor lepší, protože butan má vyšší výhřevnost a automobil tak může dosáhnout menší spotřeby. V zimní směsi LPG je ale nezbytný vyšší podíl propanu, protože ten se při nižších teplotách lépe odpařuje.
„Butan přechází do plynné fáze při teplotě mínus 0,5 °C, propan se odpařuje až kolem mínus 42 °C. V závislosti na ročním období, ale i klimatické zóně, v níž se daná země nachází, proto norma stanoví různé třídy autoplynu, které se liší poměrem obsahu obou plynů, a tedy i teplotou, při které se LPG odpařuje,“ vysvětluje Jiří Karlík, odborník pro oblast LPG a generální ředitel společnosti Primagas, jež dodává LPG čerpacím stanicím i jako zdroj energie pro domácnosti a průmysl. „U vozidel na LPG oproti těm dieselovým v zimě nenastávají potíže se startováním. Vozy na autoplyn totiž startují klasicky na benzín a až později se přepínají na spalování propan-butanu. Pokud je však v nádrži vozu stále autoplyn určený pro letní provoz, mohou se při větších mrazech objevit problémy s chodem motoru,“ dodává Jiří Karlík.
Tip: Daň z CNG se od ledna 2020 zdvojnásobí
Zimní nafta, kdy ji čerpat?
Jedním z důležitých parametrů nafty je takzvaná filtrovatelnost. Udává teplotu, při níž dojde k ucpání studeného naftového filtru, což způsobují parafíny obsažené v naftě. Parafíny totiž při nízkých teplotách vytvářejí krystalky, které filtr ucpávají.
Z tohoto důvodu se v průběhu roku prodává na čerpacích stanicích nafta s různou filtrovatelností. V období od 16. 4. do 30. 9. je na trh dodávána letní motorová nafta třídy B s filtrovatelností 0 °C. Zimní nafta pro mírné klima třídy F s filtrovatelností −20 °C se v ČR povinně prodává od 1. prosince do 28. února. Ve zbývajících obdobích na jaře a na podzim se pak na čerpacích stanicích můžeme setkat s přechodovou motorovou naftou třídy D s filtrovatelností −10 °C.
V některých zemích – zejména skandinávských – se v dlouhém období mrazivých teplot používá nafta arktická. Při poklesu venkovních teplot pod −20 °C se používá arktická nafta třídy 2 s filtrovatelností −32 °C i po celé zimní období.
V ČR arktickou naftu využíváme krátkodobě jen v době extrémních mrazů. Bývá dostupná v horských oblastech a je určena také pro vozidla záchranné služby, hasičů, armády i pro nemocnice, jež musejí mít vhodné palivo pro své dieselové agregáty. Arktickou naftu mohou mít nasmlouvanou i dopravní podniky pro zajištění provozu při extrémních mrazech.
Tip: Mají aditiva do nafty smysl?
Existuje zimní LPG?
Na zkapalněný propan-butan (LPG) jezdí v Česku podle odhadu České asociace LPG asi 170 tisíc vozidel. Jejich řidiči si musejí v zimním období, podobně jako řidiči aut s dieselovými motory, pohlídat, aby měli v nádrži správné palivo. V příslušné normě jsou pro autoplyn stanoveny sezonní mezní hodnoty tlaku při 40 °C a podle klimatických podmínek daného státu se u LPG používá třída A až E. V Česku využíváme třídu B v zimě a třídu E v létě. Prodejci a dodavatelé LPG se starají o to, aby bylo zimní LPG třídy B na čerpacích stanicích dostupné v období od 1. listopadu do 31. března. Přihlíží se však i k aktuální teplotě, takže se na čerpacích stanicích může zimní LPG objevit i dříve.
Letní LPG třídy E může být pro motor výhodnější, obsahuje totiž více butanu. Butan má lepší výhřevnost než propan, což může vozu přinést nižší spotřebu. Propan se však lépe odpařuje při nižších teplotách, a proto je jeho podíl v zimním LPG třídy B vyšší, aby bylo i v mrazu dosaženo potřebného tlaku pro správný chod motoru. Rozdíl v jízdě motorista nepocítí, může ale mírně narůst spotřeba – to se ovšem v zimě děje i u aut na benzín nebo naftu.
LPG vůz startuje na benzín, teprve až se zahřeje, přepíná se na LPG palivo. To v zimě může trvat 3 až 4 minuty.