České banky versus západoevropské
České banky přejímají trendy západoevropských bank se zpožděním, ale i to se začíná měnit díky novým technologiím a vůbec globalizaci bankovního trhu.
Jedna z věcí, kterými se české banky lišily, byly nesmyslné poplatky, ale díky spotřebitelskému tlaku jich většina již zanikla, nebo se šikovně přesunuly na místa, kde nejsou příliš vidět.
V Česku se u bank nadále setkáváme s většími maržemi, než jaké mají banky v západní Evropě. Je to vysvětlováno konkurencí, ale na druhou stranu čeští spotřebitelé si toho rovněž nechají dost líbit a banky toho umí využít ve svůj prospěch.
Češi se ovšem přestávají bát ozvat se a změnit banku, čímž se přibližujeme ke spotřebitelům v západní Evropě.
Tomu pomáhá i online prostředí, kde založení účtu u některých bank trvá opravdu pár minut.
Digitální bankovnictví jako nezbytný základ?
Před 30 lety si asi nikdo nedovedl představit, že budeme platit svými mobilními telefony a bankovní účet budeme mít neustále po ruce.
Digitální bankovnictví začíná dominovat, klienti chtějí řešit své problémy rychle, online a pohodlně z domova, vlaku či tramvaje.
Bankovní služby v budoucnu budou neviditelným rádcem, který nám bude nabízet personalizované služby ušité přímo na míru.
S nástupem mileniálů se navíc trend digitalizace bankovních služeb zrychluje. Češi vyrůstající po Sametové revoluci začínají být dominantní ekonomickou silou, která si příliš nepotrpí na časté návštěvy kamenných poboček bank. Drtivá většina mileniálů používá mobilní bankovnictví a nijak se tím neliší od svých vrstevníků ze západní Evropy.
Bankovní služby 21. století
Váš bankovní účet bude vaším neviditelným rádcem na poli financí a díky jeho pomoci se vám bude lépe spořit, investovat i plánovat rodinný rozpočet.
Vysvětlí vám, na co si dát pozor při žádosti o úvěr, jaké budou vaše splátky a jestli si vůbec budete moci půjčku dovolit.
Bankovní služby budete moci ovládat pomocí hlasu cestou do práce, v zácpě na dálnici platby odešlete pár kliky v rámci sekund, kdekoliv na světě, a to zcela bez poplatku.
Banky budou zapotřebí i nadále, ale změní se jejich role
Banky v mnoha směrech zaspaly dobu, kdy jiné instituce zaváděly inovace, protože byly nadále konzervativní.
Rychlé platby, plánování financí, platby doma i v zahraničí bez poplatku, bez kreditní karty a pomocí mobilu, to vše již mají dnešní banky zavedeno či zavádí, ale před 5 lety takové služby nabízely veskrze jen fintech společnosti. Asi nejúspěšnější z nich byla brazilská Nubank, která během 5 let dokázala posbírat přes 10 milionů klientů.
Podobný úspěch měla i společnost Revolut, která je dostupná i českým klientům. Karta Revolut nabízí platbu kartou kdekoliv ve světě a je použit vždy ten nejvýhodnější kurz pro klienta. V současnosti má přibližně 6 milionů klientů.
Nicméně některé banky neusínají na vavřínech. Například NEO účet od Expobank CZ nabízí celou řadu možností a jeho prostřednictvím můžete snadno nakupovat a prodávat bitcoin, investovat do crowdfundingu, spořit si ve zlatě a stříbře, a to vše z tepla domova pomocí uživatelsky přívětivé aplikace.
V čem jsou Češi jiní oproti Západoevropanům?
Z regionu střední Evropy nejvíce využívají digitální bankovnictví právě Češi, čímž se téměř vyrovnávají obyvatelům zemí západní Evropy.
Češi veskrze spoří méně než lidé v západní Evropě, což je dáno jejich nižším příjmem.
Navíc Češi spoří méně výhodně, což ovšem není vždy jejich chyba, protože finanční instituce v České republice si zkrátka mnohdy dovolí víc, než v jejich domovských zemích.
Češi mají nízkou finanční gramotnost, a to napříč generacemi. Tento problém je u nás dlouhodobý a nedaří se řešit. Tohoto faktu využívají finanční poradci, kdy klienti často pořádně neví, co podepisují.
Právě online bankovnictví by v nízké finanční gramotnosti mohlo sehrát klíčovou roli, protože by si Češi mohli osahat finanční produkty nanečisto a nemuseli by se bát z jejich pohledu „hloupých“ dotazů od proškoleného finančního poradce.
Liší se naše zvyklosti od jiných národů?
Zdroj: Pixabay
V jaké jsou banky formě?
Banky jsou v současné době v lepší formě než před bankovní krizí a snaží se držet krok s novými technologiemi, které, ať již chceme nebo ne, velmi ovlivňují náš život. Banky tedy mají potřebný kapitál, takže nyní stačí jen se více rozhýbat. Možností, jak vylepšit své služby, mají nespočetně, start-upy a fintech společnosti jim ukázaly cestu a některé banky se na ni již vydaly.