Když jdete do restaurace, určitě neočekáváte přístup, který byl, jak jste slýchali „dobrým zvykem“ za socialismu, tedy liknavou obsluhu a jídlo nevalné. Za své peníze chcete profesionální servis od obsluhy a dobré pokrmy z kuchyně. A když se to nedaří? Reklamujte. Vaše objednávka je vlastně smlouvou mezi vámi a restaurací, a i když je nepsaná, platí, že za své finance byste měli dostat vše nejlepší, nebo alespoň v dostupné kvalitě.
Ozvěte se
Přístup obchodníků je různý. Když vám nedodají kvalitní zboží a vy je chcete vrátit, profesionálové vás nezdržují, a buď vám nabídnou náhradní produkt, nebo vám vrátí peníze. Není to samozřejmé, musíte na to mít právo. Jsou ale i takoví, kteří se vykrucují, a není s nimi řeč, i když pravda je evidentně na vaší straně.
Ve stravovacím zařízení je to trochu jiné. Někdy člověk třeba nechce budit zbytečný rozruch nebo je mu trapné upozorňovat na to, že kuchaři se jídlo nepovedlo. Většina z nás se patrně ozve až tehdy, když přístup personálu a produkty z kuchyně jsou tak špatné, že to přeroste míru mlčení či mávnutí rukou. Ale ozvat bychom se měli už tehdy, když je například jídlo nedobré nebo evidentně staršího data. Přece jen za něj platíme a kupovat si něco špatného přece nebudeme. Za své peníze prostě chceme kvalitní služby. Na tom opravdu nic trapného není. A máme na to plné právo.
Zdroj: Shutterstock
Co se dá reklamovat?
Pokud si vyberete v jídelním lístku například hlavní jídlo, mělo by vám být jasné, co číšník přinese. Jestliže to z jídelníčku není zřejmé, zeptejte se. Objednávkou pak stvrzujete kupní smlouvu: já si objednávám nějaký pokrm a očekávám, že bude přinesen v domluvené době (to je taky dobré zjistit). Jídlo by pak mělo být v dostatečném množství, mělo by mít teplotu pro takový pokrm obvyklou, mělo by mít složení a chuť, kterou očekáváte. To tedy v případě, že pokrm znáte.
Vy si ale taky můžete objednat něco pro vás nového. V takovém případě platí vše výše uvedené, až na fakt, že jídlo nemůžete ze zkušenosti nijak srovnat. Nicméně by pokrm měl být chutný.
Případ „tajemství šéfa kuchyně“ může být trochu dobrodružný, protože se pod tímto názvem dá ukrýt skutečná lahůdka, ale také silně okořeněné maso, které se poprvé dostalo do kuchyně předevčírem.
Pak je zde také možnost, že vám bez varování přinesou úplně něco jiného. Pak je na místě žádat výměnu za požadovanou objednávku. Jestliže jídlo už z nějakých důvodů není dostupné, je na obsluze, aby vám to sdělila a nabídla náhradní pokrm.
Vše zmíněné se samozřejmě týká také nápojů.
Kdo je odpovědný
Za to, co vám ke stolu personál přinese, samozřejmě odpovídá restaurace. Měli by vyhovět, pokud možno přesně vaší objednávce, případně ji mohou modifikovat podle domluvy s vámi. Když tedy chcete hovězí, neměli by donést klobásu a místo značkového vína nějakou krabicovou variantu. Pivo by mělo mít míru a ta se měří po spadnutí pěny. Teplá jídla by měla mít alespoň 60 stupňů Celsia. Je-li chladné, kuchař ho ještě může ohřát, ale nesmí tím pokrm poškodit, pak žádejte jídlo nové.
Jídlo by taky mělo být přineseno v domluvené (nebo přiměřené) době. Pokud ne, jděte o hospodu dál, nebo chtějte slevu.
Při placení buďte pozorní, a pokud vám v číslech něco nehraje, vsaďte na reklamaci. Můžete se totiž taky setkat s různými přirážkami, ale na ty vás musí obsluha předem upozornit. Jednejte, pokud možno okamžitě. Když nedobré jídlo sníte a pak si stěžujete, pak je to celkem zbytečný pokus. A jestliže pokrm není z vašeho hlediska poživatelný, vraťte ho. Buď donesou lepší variantu, nebo se prostě jděte najíst jinam. Nebude to nic jiného než odstoupení od kupní smlouvy z vaší strany ze závažných důvodů.
A jestliže vám restaurace pořádně zrychlila tep, pak si můžete stěžovat na České obchodní inspekci (což se týká například míry nápojů) a Státní zemědělské a potravinářské inspekci, která řeší přestupky hygienické. Máte-li dojem, že je maso zkažené, nebo třeba nejasného původu, pak stížnost adresujte na Státní veterinární správu.
Čtěte také: