Teď je ale třeba si přiznat, že svět se změnil.
Došlo k bankovní revoluci a člověk už si nemusí otevírat účet na místní pobočce. Skutečnost je taková, že:
- Nepotřebujete podepisovat žádné speciální papíry.
- Nepotřebujete žádnou speciální firemní propisku.
- Nepotřebujete se zvedat z gauče.
FinTech (finanční technologie) bankovnictví je pro korunu tradičního bankovnictví vyzyvatelem číslo jedna. Veze se na digitální vlně tohoto století a snaží se bankovnictví pomocí nejmodernějších technologií dopravit až na váš práh... přímo na dosah prstu.
Prudký vzestup popularity může mít ale za následek to, že vás ta nepřeberná škála možností doslova převálcuje.
V tomto článku si pro jednoduchost porovnáme FinTech bankovnictví s tradičními bankami (resp. zastaralými bankami).
Rozlučte se s papíry
Nevím, jak vy, ale já jsem měl ke svému prvnímu bankovnímu účtu složku A4. Se všemi těmi papíry, které na vás hrnuli, to ani jinak nešlo. Bankovní výpisy, informace o kartě a PINu, propagační akce atd. atd. Všechno se muselo tisknout a pečlivě uschovat.
Teď člověk doslova slyší, jak si lesy po celém světě oddechly, protože všechno se dělá elektronicky. Banky v oblasti FinTech totiž používají pro všechny transakce výhradně finanční technologie.
S využitím supermoderních aplikací je každý drobek dat doslova na dosah kliknutí, ať už jde o přehled útrat nebo třeba směnu peněz. Například přední firma Monzo vám umožňuje vytvářet digitální obálky pro speciální příležitosti, zatímco Revolut řídí úspory pomocí unikátní funkce Vault.
Příprava na kryptoměny
Digitální měny brzy naruší svět tradičních financí.
Kryptoměny, jako je Bitcoin, dávno využívá celá řada odvětví, ať už jde o online nákupy u maloobchodníků nebo hraní kryptoměnových kasinech – můžete i financovat start-upové investice.
Dopad je natolik velký, že se velké finanční instituce snaží horko těžko udržet krok. Například velké kanadské banky chtějí přesunout online identitu svých zákazníků do blockchainového systému od IBM a SecureKey. Evropské banky chtějí jít stejným směrem a využít to k přípravě obchodní finanční platformy.
Investice se každý rok zvyšují a nezdá se, že by trend měl nějak slábnout na intenzitě. Brzy bychom se mohli dočkat čistě kryptoměnových bank, které by pracovaly s mnohem větší efektivitou a nižšími náklady.
Samozřejmě by musely být vládou řádně regulovány, ale možnosti jsou nekonečné.
Personalizovanější služby
Potíž s mezinárodními bankami spočívá v nedostatku osobního kontaktu.
Je to pochopitelné, když například HSBC má více než 40 miliónů klientů. Při takovém počtu je nemyslitelné, aby se zaměstnanci chovali ke každému klientovi jako k příslušníkovi královské rodiny.
Ale právě tady přicházejí ke slovu FinTech banky. Kromě řady zmíněných personalizovaných funkcí je klíčem k jejich úspěchu to, aby se u nich každý uživatel cítil tak, že banka pracuje pro něj.
Máte problém s aktualizací zůstatku? Stačí kliknout, a náš tým to vyřeší. Ztratili jste kartu? Kliknutím ji můžete zablokovat.
Žádné čekání ve frontách, žádné nákladné telefonáty, problém je vyřešen.
Jednodušší finanční pomoc
Šance získat půjčku za rozumnou ceny byla v minulosti malá, pokud jste neměli velkou firmu nebo nebyli movití a neměli nějakou zástavu. Ti bohatí byli odjakživa zvýhodnění.
Jste mladí a nemáte žádnou úvěrovou historii? Ne, je nám líto. Malá firma s malým kapitálem? Zapomeňte.
FinTech společnosti tuhle obrovskou propast na trhu zacelují tím, že poskytují miliónům malých podniků možnosti půjček, jaké tu dosud nebyly. Ano, možná to pro ně z krátkodobého hlediska není ziskové, ale cílem je odlákat zákazníky od Barclays a HSBC a vybudovat si loajální klientelu.
Je to o kultuře
FinTech start-upy vznikly ve většině případů „na zelené louce“ v posledních několika letech. To znamená, že jsou z principu fluidní a mají jen velmi malou strukturu.
Je běžné, že se všichni zaměstnanci cítí být součástí týmu a že mají smysl pro cíl a vědí přesně, čeho se snaží dosáhnout.
Srovnejte si to s hierarchickou strukturou většiny zavedených bank. Vrstvy zaměstnanců se u nich vrší a vrší, procesy se tím často zpomalují a vede to k poklesu produktivity a míry inovací.
Člověk nemusí být Einstein, aby pochopil, co je v dnešním světě okamžité komunikace a neustále se měnících trhů efektivnější. Zastaralé banky jsou pod tlakem, aby se přizpůsobily, jestli si chtějí udržet globální vliv.
Může to být šťastné manželství?
Je pravda, že FinTech společnost expandují obrovským tempem, ale oba bankovní systémy můžou zatím ještě nějakou dobu koexistovat.
Zastaralé banky se stále můžou spoléhat na velkou klientelu, kterou si za léta vybudovaly, protože ne každý je ochotný odevzdat své peníze nějakému namyšlenému start-upu.
Také bojují o své místo pod sluncem digitalizací svých provozů, aby nabízely podobné služby jako digitální banky, a aplikace patří mezi ně.
Na druhou stranu, FinTech společnosti nejsou pro banky vůbec špatnou zprávou. Jedním z aspektů je, že je nutí k modernizaci. Jako příklad si můžeme uvést Ericu. Bank of America přišla s novou UI asistentkou, která se k zákazníkům chová jako starostlivá kamarádka a oznamuje jim, že by jim mohly být zvýšeny poplatky a vyřizuje upozornění na podvody. Nyní má 6 miliónů uživatelů.
Start-upy dokáží skvěle vymýšlet praktická finanční řešení, která tradiční banky rychle kopírují. Ale start-upy se na oplátku zase rády přiživí na obrovských kvantech zákazníků a datech uchovávaných svými zavedenějšími protějšky.
Momentálně je to win-win situace pro všechny. Ale s dalším růstem FinTech společností je v budoucnu bitva o přežití nevyhnutelná.