U nabídek First minute se skutečně podle odborníků vyplatí chladná hlava. Cestovních kanceláří a agentur je skutečně mnoho, stejně tak jejich nabídek třeba i do naprosto stejné destinace. Liší se podmínkami, cenami, délkou pobytu, stupněm komfortu a možnostmi stravování. Určitě byste měli před konečným rozhodnutím srovnávat.
Když si kupuju First minute, tak…
Pokud jste na tom v lednu tak, že už znáte termín své letní dovolené, pak o zájezdu First minute skutečně můžete uvažovat. Měli byste ale taky vědět, kam chcete jet a jaký stupeň ubytovacího a stravovacího pohodlí zvolíte. V neposlední řadě je důležitá i doprava na místo. Někdo se cítí za volantem jako doma a projet tisíce kilometrů pro něj není problém, jiný zvolí raději cestu letadlem, i když je samozřejmě dražší. Když to vše sečteme, asi nám z toho vyjde cena zájezdu a hranice, za kterou už se finančně nechceme vydat.
Nedůležitější je ale srovnání. Dá se sice pochopit, že nabídka, kterou jste si vyslechli v nějaké reklamě, je zcela neodolatelná, ale bezhlavě si ji okamžitě koupit není zcela rozumné. Pokud místo, kam chcete jet, znáte, pak už víte, co od něj můžete očekávat a najdete si je v nabídkách ostatních cestovek.
Stejně ale postupujte, když je pro vás destinace nová. Pečlivě porovnávejte, co agentury a kanceláře nabízejí a nepodceňujte recenze a kritiky turistů, které místo už navštívili. Můžete si také zavolat prodejci a zeptat se ho. Musíte si ale uvědomit, že s negativními informacemi bude poměrně dost šetřit, protože mu nejde o objektivní popis místa se všemi zápory, ale o to, aby zájezd prodal. A když ví, že destinace není příliš oblíbená a vy to netušíte, je pravděpodobné, že vám ji ve slevě vnutí. Vy uděláte zkušenost a už se tam nebudete chtít nejspíš nikdy vrátit a k prodejci nebudete mít důvěru. Měli byste se v tom případě podělit o svůj zážitek na webu s ostatními.
Zdroj: Shutterstock
Písemně a hned
Rozhodli jste se koupit? Dobře jste si to rozmysleli a šli jste do toho. V tu chvíli musíte řešit další záležitosti, i když je datum odjezdu třeba v srpnu. Nejdůležitější je jasně formulovaná smlouva, kde jsou zcela transparentně označeny strany, tedy kdo prodává a kdo kupuje. Dále také co se prodává a za jakou cenu a do kdy musíte jako kupující zájezd zaplatit, nebo složit na něj zálohu. Musíte dostat od pořadatele zájezdu písemný doklad o uzavřené smlouvě, ze které je jasné, že jste koupili zájezd.
A nesmíme také zapomenout, že ve smlouvě musí být termín zájezdu, měl by tam být jasně označen den odjezdu a den příjezdu a zdali se tyto dny počítají do celkového pobytu. Měl by být specifikován typ pokoje (třeba s výhledem na moře), kolik míst má ubytování, kdy se do něj můžete po příjezdu nastěhovat a kdy musíte v den odjezdu pokoj opustit. Uvedeno by mělo být jméno hotelu a samozřejmě místo pobytu. A v neposlední řadě typ stravování.
Myslete také na cestovní pojištění a telefonní číslo delegáta.
First, nebo Last?
Mnohdy můžeme slyšet, že v lednu je hloupost si kupovat zájezd, protože v akcích Last minute budou levnější. Je to pravda, nabídka Last minute bývá levnější než First minute, ale má jistá omezení. Asi už nebude k dispozici taková nabídka míst, kde byste mohli za levný peníz dovolenou strávit, navíc vám cestovka možná nebude moct vyhovět s termínem. Nakonec to může skončit tak, že kvůli naplánované dovolené, se kterou už nelze hnout, pojedete zcela jinam. I to je tedy potřeba zvážit.