Pro nakupující Vánoce skončily, ale obchodníci je slaví dál, a to s nimi začali mnohdy už v půlce října. V povánoční době obchodní lákají tzv. výhodnými nabídkami. Samozřejmě ne vždy jsou tyto nabídky skutečně výhodné, protože sleva spíš vypadá jako regulérní cena a když se podíváte na původní cenovku, tak je vám jasné, že za ni by si zboží nekoupil skutečně nikdo.
Dostane vaše peněženka zabrat při povánočních výprodejích?
Dárky po Vánocích
Mnozí lidé skutečně dostávají dárky až po Vánocích. Pod stromkem najdou obálku se vzkazem, že Ježíšek nadělí telefon/pračku/mobil/Play Station (nehodící si škrtněte) v povánočních slevách. Tehdy se totiž obchodníci zbavují starého zboží, aby udělali místo aktuálním produktům. A aby se místo utvořilo rychleji, dávají zboží do nejrůznějších akcí. Některé z nich jsou bohužel spíš kamufláží na zákazníka a ke skutečné slevě vlastně vůbec nedojde.
Psychologická bitva obchodů zpravidla začíná už u vstupu. Obrovské nápisy, hlásající, kolik procent slev je u většiny zboží, jsou působivé. A tak se na každém kroku dozvídáme, jak je právě nyní výhodné nakupovat a mnohdy si neuvědomíme, že nakupujeme za původní ceny, nebo zboží dokonce o něco dražší. Asi vám to pro pár korun nebude stát za to (a s tím se právě v obchodech počítá), ale pokud byste si našli čas, spočítejte si, kolik jste vlastně ušetřili ve zvýhodněných nákupech. Můžete totiž lehce dojít do červených čísel.
Napumpovaná původní částka
Tento trik je velmi známý a zabírá. Zboží se nemůže prodat a leží. Co tedy s ním? Trošku mu napumpujeme cenu, třeba ze 4 000 korun uděláme 8 000 korun. A pak uděláme hřmotnou akci, kdy zboží zlevníme na „neuvěřitelných“ 3 999 Kč. No, nekupte to. Skutečně to nedělejte. Pokud nejde o jedinečný produkt, který není nikde jinde k dostání, podívejte se na internet, za kolik se prodává u české konkurence a klidně si klikněte třeba na Amazon a zjistěte si, za kolik ho dostanete u sousedů. Třeba zjistíte, že sleva je stále dražší než cena v Německu. Prodejce vás tak trochu oklikou přivede skutečně k tomu, že ušetříte.
I další finta je psychologická a sází na to, že se nebudete chtít u placení handrkovat. Inzerovaná cena produktu totiž může být nepřesná, tedy prodejce před ní napíše, že zboží stojí „od“ například 500 Kč. To ale taky může v praxi znamenat, že u pokladny po vás budou chtít třeba pětkrát tolik, 2 500 Kč nad pětistovkou je. No a přichází ta chvíle, kdy se na vás prodavač podívá a vy mávnete rukou a řeknete – ale tak dobře, zaplatím. Anebo se ohradíte, že produkt nechcete, protože je prostě drahý. U této varianty si musíme uvědomit, že nám prodejce nelhal, šlo jen o drobný, ale legální úskok.
Tip: Obchodníci sázejí na zboží "Made in Czech republic"
Záruka platí (skoro vždycky)
Pokud narazíte na zboží ve slevě, mějte na paměti, že i u něj platí záruka. Jestliže je pořídíte v internetovém obchodě, můžete je vrátit do 14 dnů bez udání důvodu. Pokud si je ponecháte, platí pro ně záruka 24 měsíců. Výjimkou může být vadné zboží, kde se záruka udává individuálně. Na to vás ovšem prodejce musí upozornit.
Další zvláštností jsou akce 1+x (nebo 2+x, 3+x), kdy x je stejný produkt, ale vy ho dostáváte jako bonus zdarma. Záruka se vztahuje jen na zboží placené, zboží x reklamovat nemůžete, protože je to vlastně obchodníkův dárek.