Nejprve ze všeho je potřeba zdůraznit, že registrace na úřadu práce je zcela dobrovolná. Žádný zákon ji nenařizuje, pakliže se vám ovšem v dohledné době nic zajímavého nerýsuje, jedná se o velmi praktické řešení.
Je lepší být na dlažbě, či na úřadu práce?
Zdroj: Shuttestock
Kdo se zaregistruje, ušetří
Ztráta zaměstnání neznamená pouze ztrátu příjmu jako takového, pojí se s ní i další komplikace. Jako například povinnost i nadále odvádět platby zdravotního pojištění, a to ve výši alespoň 1 971 korun měsíčně. Chcete-li se takové situaci vyhnout, pak nemáte příliš na výběr a chtě nechtě musíte na úřad práce skutečně zavítat. Jakmile totiž budete v jeho registru, bude za vás tuto platbu pojišťovnám hradit stát.
Také je potřeba myslet na budoucnost. V jakém smyslu? Z pohledu starobního důchodu, pochopitelně. Na jeho přiznání totiž budete mít nárok až po odpracování určitého počtu let, přičemž doba, kdy jste žádné zaměstnání neměli a ani jej aktivně nevyhledávali, se vám samozřejmě do této mandatorní lhůty započítávat nebude.
A nakonec, nikoliv však v poslední řadě, registrace na úřadu práce pro vás může být výhodná i proto, že na jejím základě vám za splnění určitých okolností bude vyplácena podpora v nezaměstnanosti. Na tuto dávku má registrovaný uchazeč nárok tehdy, jestliže se během uplynulých dvou let podílel díky svému předchozímu zaměstnání nebo jiné výdělečné činnosti na důchodovém pojištění, a to minimálně po dobu 12 měsíců.
Kdy a na jak dlouho získáte podporu v nezaměstnanosti? Co sociální a zdravotní pojištění na úřadu práce? A počítá se doba strávená na úřadě práce na důchod?
Délka podpory se liší případ od případu
Jak dlouho bude úřad práce podporu vyplácet, závisí na věku žadatele. Je-li mu méně než 50 let, může počítat nanejvýš s pěti měsíci, pro lidi mezi 50 až 55 roky se lhůta prodlužuje na měsíců osm, zatímco pro všechny ostatní dokonce na 11.
V případě, že vás některý nebo třeba rovnou všechny výše uvedené argumenty k registraci na úřadu práce přesvědčily, ujistěte se, že s sebou máte občanský průkaz a současně také výpověď z pracovního poměru nebo jiný dokument dokládající skutečnost, že v dané firmě již nepracujete (například dohodu o skončení pracovního poměru). Pokud navíc máte k dispozici rovněž potvrzení o zaměstnání (takzvaný zápočtový list) a doklad o výši průměrného výdělku, respektive evidenční list důchodového pojištění, případně potvrzení zaměstnavatele o vyplacení odstupného, budou se všechna tato lejstra hodit jakbysmet.
Na jaký úřad práce se vydáte, je pochopitelně zcela na vás. Čistě z praktického hlediska ovšem bude nejlepší, pokud se bude jednat o ten, který se nachází v místě vašeho trvalého bydliště. Ať už to ale bude jakýkoliv, postup je vždy stejný. Jakmile na úřad přijdete, je potřeba vyplnit dva dokumenty, a sice žádost o zprostředkování zaměstnání a žádost o podporu v nezaměstnanosti. Ty posléze předáte přirazenému pracovníkovi, který s vámi probere, jak postupovat dále.