Snad nikomu se v těchto dnech nechce stát ve frontách na úřadech, v bankách nebo na poště. Ale co když potřebujete podat daňové přiznání, narychlo sjednat pojištění nebo se registrovat na úřadu práce? Mnoho záležitostí dnes naštěstí zvládnete obstarat online. Poradíme, které to jsou.
Jak si sjednat nebo aktualizovat pojištění
Končí vám pojistná smlouva anebo chcete nějakým způsobem aktualizovat její podmínky? Chtěli byste si sjednat nové pojištění? Jde to online, aniž byste někam museli chodit.
Alternativu k návštěvě pobočky nebo schůzky s pojišťovacím poradcem nabízí služba RIXO.cz. Ta vám zdarma zkontroluje a ohodnotí kvalitu vaší smlouvy. I během pandemie navíc pomáhá se sjednáním nových smluv, a to včetně životního pojištění. Pokud se v rámci úklidu domácnosti probíráte krabicí s pojistkami, stačí je vyfotit, nahrát do jejich systému a do 2 dnů získáte od nezávislých expertů podrobné informace o tom, jak si vaše smlouvy stojí a zda si je můžete nějak vylepšit.
Zdroj: Shutterstock
Potřebuji poslat doporučený dopis. Jak je to s poštou?
Nejen úřady, ale i Česká pošta zkrátila otevírací dobu a omezila některé své služby. Doporučený dopis klasickou cestou tak často ani nepošlete nebo musíte počítat s časovou prodlevou.
Všechny právnické a fyzické osoby, které mají datovou schránku, si mohou nově posílat poštovní datové zprávy mezi sebou zdarma. Tato zpráva je alternativou doporučeného dopisu. Kromě toho prostřednictvím schránky vyřídíte i podstatnou část komunikace s úřady, jako je podání daňového přiznání, zápis do katastru nemovitostí, výpis z rejstříků nebo zjištění bodového stavu řidiče.
Jak si zřídit datovou schránku?
Pokud datovou schránku ještě nemáte, můžete si ji založit dvěma způsoby. Z domova na www.datoveschranky.info s pomocí eObčanky s aktivovaným čipem a elektronickou čtečkou. Druhou možností je jednoduchá registrace na pobočce CzechPoint. Jedna krátká návštěva vám tak ušetří nutnost chodit osobně na mnoho dalších úřadů.
Právní poradny a konzultace s odborníkem online
Nouzový stav přinesl řadu nových situací, které jsme dříve nemuseli řešit. Třeba to, jak má v karanténě fungovat střídavá péče o dítě, zda zaměstnavatel musí umožnit zaměstnanci home office nebo další pracovněprávní záležitosti.
Mnoho právníku ale kvůli nouzovému stavu uzavřelo své kanceláře. Řešení nabídla Unie rodinných advokátů, která na webových stránkách www.uracr.cz zdarma zřídila koroporadnu, kam se lze bezplatně i z domova obracet s dotazy právního charakteru. Nechybí zde ani odpovědi na nejčastější otázky, které už právní experti s občany řešili.
Jak se registrovat na úřadu práce?
I když byl schválen kurzarbeit a příspěvky od státu na mzdy zaměstnanců nejsou zrovna nízké, mnoho zaměstnavatelů i přesto propouští. Při ztrátě zaměstnání anebo v případě OSVČ ukončení nebo přerušení živnosti se vyplatí registrovat na ÚP minimálně kvůli zdravotnímu pojištění. To totiž musíte mít uhrazeno vždy. Při zařazení do evidence uchazečů o zaměstnaní se stanete státním pojištěncem a zdravotní zas vás tedy bude hradit stát. V jiném případě si jej budete muset hradit sami jako OBZP.
Kvůli registraci se však na úřad práce nemusíte dostavit osobně. Žádosti o zařazení do evidence, o podporu v nezaměstnanosti, ale i o jiné sociální dávky je možné zasílat též e-mailem, a to i bez ověřeného elektronického podpisu. Podrobnosti naleznete na webových stránkách úřadu práce nebo na stránkách MPSV.
TIP: Vše o nároku na podporu v nezaměstnanosti
Zdroj: PEPR Consulting, Michaela Vrbová