Na nekalé obchodní praktiky upozornil na svém webu Energetický regulační úřad. Varoval, že takzvaní energetičtí šmejdi zneužívají současné situace a mezi dveřmi mění roušky za podpis. Nic netušící lidé podepisují změnu dodavatele elektřiny nebo zemního plynu. Jiní prodejci pak nabízí energie po telefonu. Ač je prezentují jako rekordně levné, zpravidla končí vysokou pokutou než očekávanou úsporou.
Až stovky oklamaných lidí
Regulátor proto důrazně varoval, aby lidé nepřistupovali na nabídky podomních a telefonických prodejců, které mají za cíl změnu dodavatele energie, ať už přímo nebo prostřednictvím aukce.
Poukázal také na to, že případů přibývá. „Naše zkušenosti napovídají, že jich brzy budou stovky. Šmejdi se rychle učí. Ještě nedávno si nechávali podepisovat výkaz o návštěvě, který byl ve skutečnosti smlouvou, nyní to má být formulář o převzetí roušky, ale opět je to lež,“ upozorňuje předseda Rady ERÚ Stanislav Trávníček.
Podomní prodejci mají s nejrůznějšími fintami bohaté zkušenosti. Už dříve se vydávali například za zástupce velkých dodavatelů, kteří jen přišli „zkontrolovat tarif“, nebo si hráli na zástupce Energetického regulačního úřadu.
Smlouva za tisíce korun
Nekalých obchodních praktik si nyní všímá i spotřebitelská organizace dTest. „Zprostředkovatelé nikdy nespí. Dokážou pružně zareagovat na každou situaci, aby z lidí vytáhli co nejvíce peněz. Senioři si v naší poradně například stěžovali, že je obchodníci oslovili po telefonu. Slibovali jim úsporu energií,“ konstatuje Vanda Jarošová z dTestu.
Potíží bývají právě zprostředkovatelské smlouvy na aukce nebo nevýhodné smlouvy s novým dodavatelem. V aukci zprostředkující společnost nejdříve vybere nového dodavatele, na tom není nic špatného. Háček ale přichází ve chvíli, kdy se spotřebitel rozhodne smlouvu s dodavatelem neuzavřít, nebo ji ani uzavřít nemůže kvůli výpovědní lhůtě u svého stávajícího dodavatele.
Pak hrozí domácnosti pokuta, která se může vyšplhat na několik tisíc korun. „Pokutu společnost naúčtuje za maření přihlášky k aukci. A to přesto, že slibovala bezplatnost svých služeb,“ dodává Vanda Jarošová.
Zdroj: Shutterstock
Plané sliby nižší ceny
Že ve svých aktivitách energetičtí šmejdi nepolevují, ukazují nejen poslední případy, které ERÚ a spotřebitelské poradny řeší, ale i další aktivity obchodníků. Regulátor například nedávno zaznamenal první školení, na němž se zprostředkovatelé energií učí nové triky, jimiž mají spotřebitele oslovit po telefonu.
Typicky jde o nabídku levných energií, jejichž ceny údajně klesají kvůli koronaviru. Ačkoliv na burze energie skutečně zlevňují, v cenících dodavatelů se to může projevit až se zpožděním. Nyní jde většinou o prázdné sliby. Spotřebitel, který podobnou smlouvu se zprostředkovatelem uzavře, se může zařadit mezi tisíce dalších, kteří každoročně řeší potíže s dodavateli, například když jim později vyhrožují pokutou.
Lidé by měli být ve střehu
Pokud se takové jednání prokáže, čeká dodavatele pokuta. „Když zjistíme, že se na podvodných aktivitách podílel některý z dodavatelů, na něhož dosahují naše kompetence, čeká ho mimořádný trest odpovídající mimořádnému stavu. Zprostředkovatele se pak budeme snažit dohnat k odpovědnosti ve spolupráci s Českou obchodní inspekcí,“ dodává Stanislav Trávníček. Zatímco na dodavatele si ERÚ může došlápnout, nad zprostředkovateli moc nemá. To by měla změnit až novela energetického zákona.
Pozdější potrestání viníků ale neuchrání spotřebitele od současných problémů. Proto ERÚ i spotřebitelské organizace varují před jakýmkoli podepisováním smluv nebo jiných dokumentů mezi dveřmi. Zpozornit by lidé měli vždy, když si obchodník vyžádá fakturu elektřiny nebo občanský průkaz. Z těchto dokumentů si totiž může snadno opsat údaje, jež ke smlouvě potřebuje.
Pokud lidem připadá nabídka zajímavá, měli by si ji nejdříve promyslet. Když už smlouvu podepíšou, ani pak není naděje zcela ztracena. „Podle občanského zákoníku mohou lidé od smlouvy odstoupit do 14 dnů, a to bez jakékoli sankce. Doporučujeme zároveň poslat zprostředkovateli výpověď plné moci a žádat o odstranění osobních údajů z databáze. To vše písemně, doporučeně a s dodejkou,“ uzavírá Vanda Jarošová.
Čtěte také: