Nemáte na složenky za elektřinu kvůli koronaviru? Volejte dodavateli

30.04.2020 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


perex-img Zdroj: Shutterstock

Praktické dopady nouzového stavu pociťují domácnosti v mnoha rovinách. Někteří lidé se kvůli ztrátě zaměstnání nebo výpadků příjmů potýkají s tenčícím se rodinným rozpočtem. Co si počít ve chvíli, kdy nezbývá na složenky za elektřinu nebo plyn?

Už na začátku pandemie v polovině března Energetický regulační úřad vyzval dodavatele, aby přihlédli k současné situaci a nad neplatícími odběrateli se slitovali.Drobní spotřebitelé se mohou opozdit s platbami,“ sdělil Stanislav Trávníček, předseda rady Energetického regulačního úřadu.

Mezi menšími odběrateli přitom nemusí být jen domácnosti, ale také například živnostníci, kteří ze dne na den museli přestat pracovat a ocitli se zcela bez příjmů. Například výrobny, jako jsou truhlárny, nebo restaurace mohou platit zálohy ve výši i desítek tisíc korun měsíčně. Co tedy dělat při výpadku příjmu?

Dodavatelé přimhouří oči

Samotný zákon spotřebitelům zaručuje, že pokud nedodrží své smluvní povinnosti vůči dodavateli energie v důsledku „zásahu vyšší moci“, neměla by jim za takové pochybení hrozit náhrada škody. „Nicméně mohou být nadále vystaveni smluvní sankci, a to i v případech, kdy například nemohli odeslat platbu v hotovosti kvůli uzavřené pobočce pošty, karantény nebo z jiného relevantního důvodu,“ dodal Stanislav Trávníček.

Pokud se spotřebitelé do problémů dostanou a nemohou zaslat například zálohu za elektřinu nebo zemní plyn, měli by se neprodleně obrátit na svého dodavatele a situaci mu oznámit. Doporučuje to nejen Energetický regulační úřad, ale také spotřebitelské organizace. „V první řadě je třeba bez zbytečného odkladu dodavatele kontaktovat a vše mu vysvětlit. Doporučujeme zkusit se s dodavatelem dohodnout na úplném odložení plateb nebo na jejich snížení formou splátkového kalendáře,“ uvedla Vanda Jarošová z organizace dTest.

Tip: Ve vzduchu poletuje větší zabiják než koronavirus

ČEZ eviduje přes 2 500 žádostí

Někteří dodavatelé se skutečně zavázali, že domácnostem umožní odklad plateb za elektřinu a zemní plyn až o několik měsíců. Zároveň nebudou distributory žádat o odpojení neplatících zákazníků od sítě. Jednou z prvních společností, která k tomuto kroku přistoupila, se stal ČEZ.

„Domácnostem, které se v důsledku epidemie koronaviru dostanou do těžkostí s placením, umožníme odklad plateb záloh až o tři měsíce, aby teď lidé mohli uspořené prostředky použít na nejnutnější věci,“ řekl generální ředitel společnosti Daniel Beneš. O odklad platby záloh za energie v souvislosti s dopady šíření nákazy koronaviru k 5. dubnu ČEZ požádalo přes 2 500 zákazníků.

Tip: Jak na odklad splátek úvěrů při koronaviru?

Odpojování od sítě by hrozit nemělo

Pokud se lidé opozdí v běžném stavu s platbou záloh a nereagují ani na opakované výzvy dodavatelů, aby zálohy nebo nedoplatky uhradili, dodavatel pak žádá distributora, aby je od sítě takzvaně odpojil. Energetický regulační úřad proto apeloval i na distribuční společnosti, aby byly shovívavé.

„Obrátili jsme se také na distributory, kteří mají v kompetenci odpojování odběrných míst při neoprávněném odběru. Takový krok má přísná pravidla i za normálních okolností, po jedné nezaplacené měsíční platbě vás nikdo odpojit nemůže. Nicméně spotřebitelé teď mohou skončit v delším prodlení, nikoliv vlastní vinou. Věřím, že distribuční společnosti proto budou postupovat ohleduplně zejména u těch domácností, kde problémy prokazatelně souvisí s popisovanými omezeními,“ doplnil Rostislav Krejcar, člen Rady Energetického regulačního úřadu.

Pomůže při nesplacení faktur za energie zavolat dodavateli energií?

Pozor na nevýhodné půjčky

Lidé se podle Vandy Jarošové mohou pokusit s dodavatelem vyjednat snížení zálohy. S tím by ale měl jít v ruku v ruce i významný pokles spotřeby. Energetický zákon totiž říká, že se zálohy na energie stanoví nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby energie v následujícím zúčtovacím období. Dodavatelé by ale v současné situaci mohli být vstřícnější.

Domácnosti, které se dostanou do finanční tísně, by se podle zkušeností spotřebitelských organizací mohly pokusit řešit situaci úvěrem, aby s jeho pomocí uhradily své závazky. „Velká opatrnost je na místě. Důrazně doporučujeme ověřit si společnost, s níž spotřebitel bude uzavírat smlouvu a přečíst si smluvní podmínky. Je potřeba dát pozor také na to, aby se spotřebitel nedostal do dluhové pasti. Proto je snaha o snížení nákladů vždy lepším řešením než půjčování,“ uzavírá Vanda Jarošová.

 

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4
Hlasováno: 5 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ