Minule jsme se podívali, jaký měl koronavirus pozitivní dopad na fungování a chod, státu ekonomiky i podniků. A nyní se podívám, jak na pandemii reagovali světoví i čeští politici:
- Opožděná reakce vlád?
- Státní nákupy a zakázky pod rouškou koronaviru
- Evropský pandemický plán v nedohlednu?
Co je pozitivní na pandemii koronaviru?
„Tady není žádný virus. Všimla sis, že by tu létal? Já ho také nevidím."
Alexandr Lukašenko, běloruský prezident
Neschopnost vlád plně obnažena?
Od Číny, přes Itálii, Británii, USA, Rusko, Brazílii až po Česko se ukazuje, jak jsou jednotlivé režimy připraveny na epidemii smrtícího viru.
Bohužel ze začátku převažovalo podcenění pandemie (Čína, EU, Brazílie, USA) či její nesmyslné zlehčování (Johnson, Trump, Bolsonaro, Lukašenko).
Dokonce i čínský politický režim měl strach z reakce svých občanů, což se v Čínské lidové republice neděje často.
„Koronavirus je jen lehká chřipka. Musíme tomu čelit jako chlapi, krucinál. Stejně jednou všichni umřeme."
Jair Bolsonaro, brazilský prezident
Neschopnost řady světových politiků se tedy odkryla, ale ukázala se i síla demokratických i nedemokratických režimů.
Čína dle mnoha států mlžila a uváděla nepravdivé informace o koronaviru, jen aby ochránila svoji image a zájmy. Na druhé straně demokratické režimy až příliš věřily Číně a WHO a občané v západním světě mají problémy s dodržování ochranných opatření.
Uvidíme, jak se pandemie koronaviru projeví ve volebních preferencích, a jaké změny nás čekají u kormidel v EU, USA, Brazílii. A pardon, i v Číně a Bělorusku.
„Dezinfekční prostředek zabije ten virus do jedné minuty. Dokázali bychom jej dostat do těla injekcí?"
Donald Trump, americký prezident
Není čas lámat si hlavu, kterou zakázku vybrat
Českou vládu musíme pochválit za včasné zavedení ochranných opatření Ovšem pod slupkou poměrně jednoduchého "zavření dveří" do republiky, kostelů, domovů, obchodů i hotelů se ukazuje neschopnost v nákupu zdravotnického materiál, lhaní o stavech zásob a takřka žádné připouštění špatných vládních kroků (hlavně ze začátku pandemie).
Ano, celá Evropa začala nakupovat zdravotnický materiál pozdě a najednou, ovšem odebírání (mnohdy předraženého) materiálu z Číny přes pochybné podnikatele zavánělo korupcí či nezvládnutím krizového managementu.
Všichni dobře vědí, že ve strachu, spěchu a presu se nejlépe mlží, šmelí a vůbec mizí státní finance, ale odmítání pomoci od malých a středních podnikatelů na jedné straně a záchranná koupě čínského zdravotnického materiálu a testů nejasné kvality prostě náhodou či neschopností podřízených být nemůže.
Dodavatelé zdravotnického materiálu bez minulosti či s pochybnou minulostí zavání garážovými a "spřízněnými" firmami a nákupy v přibližné hodnotě 10 miliard korun by se měly prošetřit.
Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) byl lékaři kritizován již před pandemií a jeho nekompetentnost se bohužel projevila i při pandemií. Nicméně nestane se pouze obětním beránkem vyšší politické hry?
Pod rouškou koronaviru
Není to jen o výběru pochybných společností pro státní zakázky, ale také o schvalování zvláštních novel zákonů v době koronavirové krize, kdy většina lidí řeší problémy v práci, podnikání a ještě se musí vyznat v hektických zákazech, uvolňování, státních podporách a návratu dětí do škol.
Jednou z nejdůležitějších je novela zákona o veřejných zakázkách, která politikům rozváže ruce při nahrávání zakázek. Kde je boj s korupcí slibovaný premiérem před 10 lety?
Dále můžeme zmínit aplikaci rodenticidu Stutox II do české krajiny, či plánovanou výstavbu vodních přehrad, jež jsou vydávány za bojovníky se suchem, ale ve vyspělém světě (od západní Evropy, USA či Činu) se na boj se suchem jde dle vědeckého poznání, tedy návratem k přírodním ekosystémům (mokřady, meandry, tůně, návratem remízků atp.) a opouštěním betonových vodních nádrží, které zavání spíše lehkým ziskem pro pár zasvěcených firem, ale obrovským faulem na českou přírodu i státní kasu.
Navíc, když voda v ČR ubývá převážně z tekoucích a podzemních vod. Do toho postavíme na posledních zbytcích "divokých" českých řek vodní nádrže a z řek se stanou říčky.
A do toho ještě prosadíme kanál Odra-Dunaj-Labe, kde budeme přečerpávat vodu, aby v ní alespoň něco teklo.
Evropský pandemický plán?
V Česku rozhodně chybí přesný harmonogram činností a mechanismů, jak reagovat a koordinovat jednotlivé kroky během epidemie.
Přestože máme Pandemický plán České republiky, tak se spousta věcí dělala nestandrardně a nesystematicky. Důvody byly různé - nezkušenost se světovou pandemií, nekompetentnost i vnitrovládní boje.
Dlouho chyběly ochranné pomůcky lékařům v první línii, a i další profese zůstaly veskrze napospas svým zdrojům.
Vláda byla rychlá a rázná, což kvitujeme, ale v případě pandemie bychom měli najet na předem připravený plán a být plně v součinnosti s odborníky, institucemi a veřejností. A to od fakultních, okresních nemocnic, obvodních lékařů a zubařů až po úředníky, prodavačky či studenty.
Podobně jako vojska trénují na válečný stav, tak i zdravotní personál, policie, vojáci a občané by měli být připraveni na další nebezpečné viry.
Čeští občané i díky své disciplíně zvládli první vlnu šíření koronaviru velmi dobře, ale tím bychom se neměli odradit, protože další vlny mohou (a pravděpodobně budou) následovat.
Nicméně pokud mluvíme o evropské integraci, tak Evropská unie by měla v budoucnu zvládat pandemii jako celek.
Mít jasný plán postupu v ohniscích nákazy a tyto ohniska hasit efektivně a s pomocí celého kontinentu. EU by měla být koordinátor zásob, logistiky a možnosti výroby zdravotnického materiálu. EU by měla být také hlavním zdrojem informací a zdravotnickou pomoc pružně přesouvat tam, kde je ji potřeba.
Nicméně zdravotnictví a národní zájmy jsou velmi ožehavá témata a nejspíš se budou řešit pouze národní pandemické plány. Nicméně je Evropa z globálního hlediska poměrně malým kontinentem a hlubší integrace zdravotnických složek hasící nákazy či jiné pohromy bude do budoucna nezbytná.