V minulých týdnech byla omezena osobní vyšetření nemocných v ordinacích a na portál uLékaře.cz, který vede pražský chirurg Tomáš Šebek, se obrátilo mnohem více pacientů než dříve.
„V posledních týdnech jsme skutečně zaznamenali enormní zájem o online lékařské poradenství a objednání k lékaři. Provoz nám stoupnul minimálně na trojnásobek ze strany tazatelů z řad veřejnosti, která potřebuje řešit své zdravotní potíže v době koronavirové pandemie,“ říká doktor Šebek.
To se podle jeho slov asi dalo očekávat. Mnohem více jej ale překvapil obrovský zájem o vzdálený přístup k pacientovi ze strany lékařů. „Bude to skoro stovka nových kolegů, kteří se během týdne zapojili do naší virtuální nemocnice,“ připomíná Tomáš Šebek.
Tři kroky z domova
Jak podobná služba vzdáleného přístupu lékaře funguje? Podle doktora Šebka bezpečně a pohodlně z domova ve třech krocích. Praktický lékař je dostupný stále, tedy ve schématu 24/7, a odpoví nejpozději do 6 hodin od položeného dotazu například e-mailem. Do tří dnů následuje i reakce specialisty, kterého praktický lékař zvolí jako nejlepšího pro řešení konkrétního problému tazatele. V případě potřeby ve třetím kroku pomohou sestřičky s objednáním do kamenného zdravotnického zařízení kdekoliv po České republice.
„Konzultovat lze cokoliv z fyzického i duševního zdraví. Pro dnes už téměř 150 tisíc zaměstnanců necelé stovky firem nabízíme tuto službu i jako benefit pro celé jejich rodiny. Ještě před krizí začala službu nabízet bezplatně ve svém programu první zdravotní pojišťovna OZP a během krize obsluhujeme ve stejném, byť na nouzový stav vázaném, režimu u jednoho z prvních krajů, na Vysočině. Dokud není naše služba pro uživatele hrazená z prostředků zdravotního pojištění, hledáme alespoň všemožná partnerství, které sponzoring pacienta a lékaře alespoň někde umožňují. A abychom v současné době přispěli i my sami, nabídli jsme kvantitativní rozšíření naší služby do podoby, které říkáme Virtuální čekárna České republiky. Tato nadstavba dosavadní služby umožní, aby se kterýkoliv praktický lékař anebo specialista v první řadě vzdáleně spojil s kterýmkoliv pacientem a mohli tak v bezpečí řešit jakýkoliv zdravotní problém,“ popisuje doktor Šebek.
Desetitisíce lékařů k dispozici
Platforma může podle Šebkových slov v plném provozu na jedné straně propojit více než 40 tisíc lékařů praktikujících v České republice s teoreticky 10 miliony občanů a potenciálních pacientů na straně druhé. „Patnáct let pomáháme těmto 40 tisícům lékařům v celoživotním vzdělávání v rámci dobře známého proLékaře.cz. Tito lékaři mohou dobrovolně přejít do Virtuální čekárny a zjednodušit si svou každodenní práci s pacienty. Díky tomu dostane každý nemocný potřebnou péči, protože obrovské kapacity lékařů lze jednoduše podle potřeby přesměrovávat tak, aby byl každý pacientský požadavek vyřešen. Virtuální čekárnu České republiky již podpořila Česká lékařská společnost Jana Evangelisty Purkyně a Ministerstvo zdravotnictví.“
Péče pro celou rodinu
Jak vlastně podobná zdravotní péče v praxi probíhá? Můžeme si představit rodinu, ve které je tradičním strážcem zdraví žena, která má na starost na jedné straně své děti a na straně druhé rodiče a eventuálně i prarodiče. „Typický je dotaz na například kožní problémy. Uživatelka vyfotí podezřelé místo na kůži a napíše krátký vzkaz, který problém popisuje. Může přiložit i cokoliv dalšího od laboratorních výsledků, lékařské zprávy, rentgenového nálezu až po kompletní dokumentaci. Podle uvedeného schématu se jí dostane například odpovědi, že se například nemusí bát lupénky, že se jedná o běžný ekzém, dostane radu pro domácí ošetření a nabídku kontaktu s konkrétním kožním lékařem v místě a čase, které ji bude vyhovovat v případě, že se potíže nebudou lepšit. Mezitím si tato maminka vyjedná registraci u praktického dětského lékaře pro své děti, protože se nedávno přestěhovala do nového bydliště, nikoho nezná a nedaří se jí tradiční cestou pediatra nalézt. A pro svého sedmdesátiletého otce vzdáleně vybaví úpravu léků na tlak a v blízké době bude dokonce možné získat rovnou i erecept, který si pak už jen pohodlně vyzvedne v lékárně anebo jí lék dokonce doručí speciální kurýrní služba. Vše pohodlně z domova, bez čekání, bez klepání, bezpečně a bez nutnosti mít známého, který má známého lékaře.… A navíc s jistotou doručení odborné kvality od lékařů, kteří pracují současně v klasickém systému kamenného zdravotnictví,“ zdůrazňuje doktor Šebek.
Vzdálený a tím pádem i bezpečný přístup k pacientovi byl za pandemické situace podle jeho slov hlavním motivem pro lékaře. Ještě před pandemickou krizí byla motivací úspora času, předem analyzovaný pacient, lepší organizace práce lékaře s pacienty pomocí inteligentní technologie. To se nebude měnit ani do budoucna.
Chápeme hodnotu zdraví a prevence
Tomáš Šebek upřesňuje, že lidé si v poslední době začínají uvědomovat hodnotu zdraví a nutnost prevence, aby v ideálním případě nikdy neonemocněli. „V tom je naše mise společná, to je i náš cíl. My nechceme primárně léčit, my bychom si přáli udržet pevné zdraví našich uživatelů. K tomu směrujeme budoucí velké preventivní programy. Díky této stoupající zdravotní gramotnosti a pomocí mnohých návodů, které svým uživatelům dáváme včetně příkladu konkrétních řešení dotazů předchozích tazatelů, nemocní dobře chápou, co mohou očekávat a jaké informace od nich především potřebujeme.“
Zdá se, že pandemie přispěla k tomu, že lidé budou vyhledávat tento typ styku s lékařem častěji. Podle Tomáše Šebka je to jeden z pozitivních dopadů covidu-19. „Myslím si, že to celé urychlilo dlouho očekávanou digitalizaci i natolik konzervativního prostředí, jakým u nás je medicína a zdravotní systém obecně. Moc bych si to pro lékaře a jeho pacienta přál,“ uzavírá pražský chirurg.