Místo dodavatele zazvoní inkasní agentura. Jak snadno se můžete dostat do potíží?

15.06.2020 | , Finance.cz
DANĚ


perex-img Zdroj: Shutterstock

Někteří dodavatelé umí svým zákazníkům značně zkomplikovat život. Ve schránce vám může přistát pokuta a místo dodavatel vás bude kontaktovat inkasní agentura. Často ani netušíte, co jste nezaplatili. Jak na takové praktiky reagovat? 

Dostat se s dodavatelem energií do křížku není nic příjemného. Zvlášť když jde o společnost, která se nebojí ostřejších praktik. Obchodníci s elektřinou a plynem po vás mohou požadovat různé nedoplatky nebo pokuty vyplývající ze smluvního ujednání. Pokud je nezaplatíte, přijde upomínka. A když nereagujete, může dodavatel zahájit spolupráci s některou inkasní agenturou. Potud by na takovém postupu nebylo nic divného. Potíž ale začíná ve chvíli, kdy není jasné, jak dlužná částka vznikla. A právě to se v poslední době děje.

Zaplaťte bez vysvětlení?

Na podobné praktiky dodavatelů upozornil Energetický regulační úřad, který na trh s elektřinou a plynem dohlíží. „Stále častěji řešíme dotazy spotřebitelů, po nichž dodavatelé vymáhají pohledávky prostřednictvím inkasních agentur. Často přitom není jasné jak a kdy dlužná částka vznikla, případně proč byla navýšena o další poplatky,“ říká Rostislav Krejcar z Energetického regulačního úřadu. Upozorňuje, že problematické mohou být i opačné postupy, tedy když inkasní agentura tvrdí, že pro zákazníka vymůže pohledávky od dodavatele.

Podobného jednání si všímají i organizace pomáhající spotřebitelům. „V posledních týdnech jsme zaznamenali několik dotazů k tomuto tématu. Lidé popisují víceméně podobný scénář – někdo jim zavolá, pošle textovou zprávu nebo nechá ve schránce výzvu požadující úhradu dlužné částky. To vše často bez dalšího vysvětlování,“ konstatujte Lukáš Paleček z projektu EnergetickaPoradna.cz.

Pochyby jsou na místě

Záměrem strohého telefonátu nebo úsečné zprávy bývá většinou vystrašení potenciálního dlužníka. „Nenechte se zaskočit. Výzvy k zaplacení pohledávky jsou formulovány velmi drsně a záměrně vzbuzují dojem, že peníze nepochybně dlužíte. Pochybnosti jsou ale na místě,“ dodává Rostislav Krejcar.

Pokud si podle Rostislava Krejcara není odběratel jistý oprávněností sankce nebo její výší, může požadovat doložení nároku vlastní pohledávky nebo jejího postoupení. Ani to se ale většinou neobejde bez komplikací, protože vymahači nebývají otevření vyjednávání. V takovém případě je možné obrátit se přímo na autority – například na Energetický regulační úřad nebo na Českou obchodní inspekci.

 

Vymáhání sankcí a nedoplatků

Nejčastěji se vymahači ozývají kvůli neuhrazeným deaktivačním poplatkům, protože odběratel předčasně ukončil smlouvu na dobu určitou a od dodavatele odešel dříve, než mu smluvní podmínky umožňovaly. „Časté bývají také nedoplatky za spotřebovanou energii. Týká se to i lidí, kteří řádně platí zálohy, ale například opomenuli uhradit nedoplatek, doplňuje Lukáš Paleček.

Jakkoli tvrdě vymahatelé vystupují, vždy by měli prokázat, že jejich požadavek je oprávněný. Často se například uchylují k vyhrožování exekucí. „K tomu by ale potřebují rozsudek soudu, jinak podobnými pohrůžkami mohou porušovat zákon. Tato praktika proto pomalu mizí,“ uvádí Rostislav Krejcar.

Stále se také objevují požadavky na zaplacení poplatků za vymáhání dluhu, na které vymahač také nemusí mít nárok. Jestliže dluh neuhradíte včas, může po vás věřitel chtít jen zákonný úrok z prodlení a náhradu nákladů účelně vynaložených v souvislosti s vymáháním, například za zpoplatněnou upomínku. Odměna inkasní agentuře mezi tyto náklady ale většinou nepatří.

Pozor na nabídky vymahačů

Nebezpečné mohou být i situace, kdy třetí osoba, tedy vymahač, nabízí řešení problémů samotnému zákazníkovi a tvrdí, že ho bude zastupovat při vymáhání práv vyplývajících ze smlouvy mezi dodavatelem a spotřebitelem. „I zdánlivě vstřícná nabídka, kdy osoba nabízí například získání nevráceného přeplatku od dodavatele, může ve skutečnosti zhoršit postavení zákazníka v souvisejících sporech,uzavírá Rostislav Krejcar.

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3
Hlasováno: 6 krát

Články ze sekce: DANĚ