Hlásíte se do aukce energií? Pozor na pokuty a výhrůžky od inkasních agentur

30.07.2020 | , Finance.cz
BYDLENÍ


perex-img Zdroj: Shutterstock

Přihlásili jste se do aukce, ve které máte vysoutěžit tu nejlepší cenu elektřiny nebo zemního plynu? Pak si dobře pročtěte smluvní podmínky. Kvůli aukci se totiž můžete octnout v hledáčku inkasních agentur vymáhajících pokuty za zrušené přihlášky.

Aukce energií mají šlechetnou myšlenku. Domácnostem mají u dodavatelů vysoutěžit co nejnižší cenu elektřiny nebo zemního plynu. Jenže když se tohoto nápadu chytnou podvodníci, nejenže lidé nezískají lepší cenu energií, ale může jim hrozit i pokuta. Pokud ji odmítnou zaplatit, mohou se ve schránce množit výhrůžky a upomínky od inkasních agentur.

Výhružky? V aukcích nic nového

Už začátkem května letošního roku upozornil na množící se případy, kdy dodavatelé vymáhají pohledávky prostřednictvím drsných vymahačů, Energetický regulační úřad. Později se k němu přidala také spotřebitelská organizace dTest.

Podle Energetického regulačního úřadu vše začíná stroze znějícím telefonátem, textovou zprávou nebo písemnou výzvou s jednoznačným požadavkem na úhradu dluhu. Oznámení však stejně jednoznačně už nehovoří o původu dluhu nebo o tom, zda má daná inkasní agentura vůbec právo peníze vymáhat.

„Nenechte se zaskočit nebo vystrašit. Výzvy k zaplacení pohledávky jsou formulovány velmi drsně a záměrně vzbuzují dojem, že peníze nepochybně dlužíte. Pochybnosti ale jsou namístě a jestliže si nejste jistí oprávněností sankce nebo její výší, požadujte doložení nároku vlastní pohledávky i jejího postoupení. Vůči vymahači pak uplatňujte stejné námitky, jaké byste vznesli vůči dodavateli,“ konstatuje Rostislav Krejcar z Energetického regulačního úřadu.

Sliby a jednostranné podmínky

Výhrůžky ze strany inkasních agentur nejsou ale jediným problémem, kteří spotřebitelé v souvislosti s aukcemi řeší. Dlouhodobě je provází neserióznost nebo jednostranně koncipované smluvní podmínky. Zástupci aukčních společností často slibují zapojení do soutěže o lepší cenu energií, ačkoli ta je už dávno vysoutěžená a je jen o něco málo nižší než cena u původního dodavatele, v některých případech může spotřebitel dokonce platit i více.

Navíc, pokud se lidé později odmítnou do aukce připojit, protože se domnívali, že přihláška byla „nezávazná“, jak sliboval obchodní zástupce, může jim přijít ostrý dopis žádající zaplacení několikatisícové pokuty. Pokud lidé pokutu neuhradí, může jejich „případ“ převzít právě inkasní agentura.

 

S exekucí to není jen tak

Text výzvy se někdy tváří jako platební rozkaz nebo obsahuje tvrzení, že dluh se již řeší exekučně či že má spotřebitel očekávat osobní návštěvu inkasního specialisty u sebe doma či v zaměstnání. „Pokud obdržíte takovou výzvu k zaplacení, vyžádejte si potvrzení o tom, že agentura převzala vymáhání dluhu od původního věřitele. A dále požadujte vysvětlení, jak dluh vznikl a z jakých položek se skládá,“ nabádá Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

S výhružkami exekucí, jakkoli drsně znějí, to totiž není jen tak. Exekuci provádí soudní exekutor na základě exekučního titulu, kterým je třeba platební rozkaz či rozsudek vydaný soudem. „Ovšem nijak se na ní nepodílí inkasní agentury. Problematikou inkasních agentur se zabýval i Nejvyšší soud ČR, který řekl, že agentura nemá nárok na paušálně stanovenou odměnu, náklady na vymáhání či poplatky za administraci pohledávky. Požadovat vedle samotného dluhu tak může pouze zákonný úrok z prodlení a například skutečné náklady za zaslanou upomínku nebo v přiměřené předem dohodnuté výši,“ dodává Eduarda Hekšová.

Podle názoru spotřebitelské organizace dTest nemůže inkasní agentura po spotřebiteli požadovat ani smluvní pokutu za zrušení účasti v energetické aukci. Ta totiž bývá prezentována jako bezplatná a nezávazná. když v ní tedy spotřebitel zruší svoji účast, neměl by za to být finančně sankciován.

Čtěte také: Místo dodavatele zazvoní inkasní agentura. Jak snadno se můžete dostat do potíží?

Vždy požadujte vysvětlení

Jak upozornil Energetický regulační úřad, nebezpečné mohou být i situace, kdy třetí osoba, například vymahač, nabízí řešení problémů samotnému zákazníkovi a tvrdí, že ho bude zastupovat při vymáhání práv vyplývajících ze smlouvy mezi dodavatelem a spotřebitelem. „I zdánlivě vstřícná nabídka, kdy tato třetí osoba nabízí například získání nevráceného přeplatku od dodavatele, může ve skutečnosti zhoršit postavení zákazníka v souvisejících sporech,“ uvádí Rostislav Krejcar.

Lidé, kteří výhrůžku ve schránce objeví, by ze všeho nejdříve měli kontaktovat všechny subjekty, které mohou mít co dočinění s údajným dluhem. „Požadovat vysvětlení by tedy měli nejen od inkasní agentury, ale i od dodavatele energií nebo pořadatele energetické aukce. Získají tak co nejvíce informací a podkladů, se kterými se mohou následně obrátit na Energetický regulační úřad,“ uzavírá Eduarda Hekšová.

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3.5
Hlasováno: 6 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ