Až na výjimky, a to např. kvůli technickému výpadku, je dnes v případě byrokracie týkající se dočasné pracovní neschopnosti využívána elektronická forma. Jak je to ale s výplatou nemocenského? A kdo určí, kam vám bude chodit? Přečtěte si užitečné informace:
- E-neschopenka – jak funguje?
- Jaké doklady musí zaměstnanec na neschopence předat zaměstnavateli?
- Kolik peněz budete mít za neschopenku?
- Jak je to s lístkem na peníze?
- Změna způsobu výplaty nemocenského
E-neschopenka – jak funguje?
Elektronická neschopenka byla zavedena na začátku roku 2020, aby usnadnila komunikaci a výměnu formulářů mezi lékařem, zaměstnancem, zaměstnavatelem a českou správou sociálního zabezpečení, pod kterou spadají nemocenské dávky.
Dnes už nemocnému předává lékař pouze Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce, na kterém vyznačuje termíny kontrol. Ostatní doklady lékař zasílá příslušné OSSZ. Zaměstnavatel si pak v ePortále ČSSZ může dočasnou pracovní neschopnost zaměstnance ověřit.
Jaké doklady musí zaměstnanec na neschopence předat zaměstnavateli?
Zaměstnanec již nemusí zaměstnavateli dokládat žádné dokumenty. Jeho jedinou povinnosti je v tomto ohledu informovat zaměstnavatele SMS, telefonátem nebo emailem o vzniku dočasné pracovní neschopnosti, popř. o jejím trvání.
Kolik peněz budete mít za neschopenku?
Prvních 14 dní dočasné pracovní neschopnosti pobírá zaměstnanec náhradu mzdy od zaměstnavatele. Náhrada mzdy navíc od července 2019 náleží i za první tři dny nemoci, neboť došlo ke zrušení karenční doby.
Pokud dočasná pracovní neschopnost zaměstnance trvá déle než 14 dní, od 15. dne mu již náleží nemocenské dávky, které vyplácí právě okresní správa sociálního zabezpečení.
Jak je to s lístkem na peníze?
Pokud bude zaměstnanec nemocný déle než 14 dnů, lékař mu nebude vydávat potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti, neboli lístek na peníze. Ten lékař rovnou zasílá ČSSZ. Nemocný tedy nemusí podávat žádnou žádost o výplatu nemocenského, což platí v případě zaměstnance, ale i OSVČ, které vzniká nárok na pobírání nemocenského.
Bude to však dle portálu ČSSZ zaměstnavatel, který v příloze o dávku uvede údaje pro výplatu nemocenského. To bude od správy sociálního zabezpečení vypláceno stejně jako mzda nebo plat. Zaměstnavatel tedy bude muset uvést bankovní účet zaměstnance.
Pokud by pak nemocenské měla přijímat OSVČ, které na tuto dávku nemocenského pojištění vznikl nárok, bude jí vyplaceno na účet, ze kterého odvádí pojistné na nemocenské pojištění.
Změna způsobu výplaty nemocenského
Stále jsou však i další možnosti vyplácení nemocenské. Kromě výplaty na účet to lze i poštovní poukázkou, a to jak v případě zaměstnance, tak i OSVČ. Protože však dávka bývá automaticky vyplácena na účet, změnu si musí zařídit sám pojištěnec.
Učinit tak může prostřednictvím podání písemného formuláře Žádost o změnu způsobu výplaty při dočasné pracovní neschopnosti. Tiskopis k ručnímu vyplnění lze stáhnout na portále ČSSZ. Kromě poštovní poukázky na adresu v ČR může pojištěnec zvolit i možnost poukázáním na účet u banky v zahraničí.