Datová schránka vám slouží ke komunikaci s úřady, jejímž prostřednictvím můžete posílat daňová přiznání, přehledy pro OSSZ i zdravotní pojišťovnu a další důležité dokumenty.
- Jak na založení datové schránky?
- Co potřebujete k založení datové schránky?
- Jak mít datovou schránku pod kontrolou?
- Co vše můžete vyřídit skrze datovou schránku?
Mít založenou datovou schránku musí všichni podnikatelé!
Jak na založení datové schránky?
Nejjednodušším způsobem, jak založit datovou schránku, je na nejbližším kontaktním místě Czech POINTU.
Dále můžete datovou schránku zřídit i poštou, vyplníte zde žádost, kterou s úředně ověřeným podpisem pošlete na adresu Ministerstva vnitra.
Založit můžete datovou schránku skrze portál eidentita.cz.
Co potřebujete k založení datové schránky?
K založení datové schránky potřebujete platný doklad totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas) a emailovou adresu, na kterou budou zaslány informační údaje a odkaz s přihlašovacími údaji pro aktivaci vaší datové schránky.
Po kliknutí na odkaz vyplníte ID virtuální obálky (údaj virtuální obálky) a ID datové schránky.
Při prvním přihlášení budete vyžádání o změnu hesla, které musí obsahovat velká a malá písmena a číslici, takže si heslo pečlivě zapamatujte.
Tip: Kdo musí mít datovou schránku?
Vyřizení datové schránky je zdarma.
Jak mít datovou schránku pod kontrolou?
Mnozí se k založení datové schránky staví skepticky, protože jsou na návštěvu úřadů zvyklí.
Nicméně v době koronavirové je nejlepší vyřizovat vše z tepla domova, a právě datová schránka je ideálním prostředníkem mezi vámi a úřady.
Lidé se obávají, že na datovou schránku nebudou chodit a tím jim unikne nějaká výzva od úřadu. Pokud se takového scénáře bojíte, tak během několika kliků si můžete aktivovat upozornění, které si nastavíte na vaši nejpoužívanější emailovou adresu. Jestli ani to vás nepřesvědčí, tak můžete upozornění dostávat pomocí SMS zpráv, jedna vás vyjde na 3 Kč a vy budete klidní, že vám žádný důležitý tiskopis neunikne.
Službu snadno aktivujete v 7 krocích:
-
Přihlaste se na svoji datovou schránku - https://www.mojedatovaschranka.cz.
-
Klikněte na přijaté zprávy a "Nastavení" v pravém horním rohu.
-
V "Nastavení" klikněte na "Notifikace" v levé časti obrazovky.
-
Zde si nastavte upozornění emailem či pomocí SMS.
-
Zadejte své telefonní číslo a frekvenci SMS zpráv.
-
Stiskněte tlačítko "Uložit".
- Přijde vám SMS, na kterou odpovíte zprávou ANO SCHRÁNKY na číslo 90211.
Proč si zřídit datovou schránku?
Datové schránky velmi usnadňují komunikaci s úřady a ve spojení s telefonním hovorem jsou ideálním řešením pro lidi, co šetří každou minutu.
S datovou schránkou si můžete totiž můžete podat daňová přiznání, přehledy na okresní správu sociálního zabezpečení (OSSZ) a zdravotní pojišťovnu.
Prostřednictvím datové schránky si můžete zažádat o vydání nových dokladů.
Můžete také skrze ni žádat o sociální dávky (například o rodičovský příspěvek).
Změny v katastru nemovitosti či elektronický výpis z katastru si také můžete zaslat do datové schránky.
Můžete si díky ní zjistit stav bodového systému řidiče.
Školy umožňují také tímto způsobem posílat omluvenky dětem.
Služby datové schránky se rozšiřují téměř rok od roku a snad jednou nahradí fyzickou komunikaci s úřady úplně.