V České republice loni mírně ubylo změn dodavatelů elektřiny i zemního plynu. Vyplývá to ze statistik operátora trhu s elektřinou OTE ČR. Zatímco v roce 2019 k novému dodavateli elektřiny přešlo přes 320 900 domácností, loni to bylo něco málo přes 308 500. U zemního plynu byl pokles ještě o něco citelnější. Předloni k novému dodavateli přešlo více než 212 950 odběratelů, loni to bylo jen něco málo pod dvě stě tisíc.
Vývoj změn dodavatelů za posledních deset let
Rok |
Elektřina |
Zemní plyn |
2020 |
308 513 |
199 946 |
2019 |
320 901 |
212 958 |
2018 |
371 299 |
261 354 |
2017 |
272 010 |
225 851 |
2016 |
263 074 |
201 647 |
2015 |
183 124 |
175 988 |
2014 |
250 494 |
198 427 |
2013 |
287 059 |
293 660 |
2012 |
382 006 |
344 005 |
2011 |
374 258 |
359 996 |
2010 |
183 990 |
76 659 |
Vyšší ceny, více změn dodavatelů
Pokud se podíváme na data za posledních deset let, tak nejvíce domácností změnilo dodavatele elektřiny v roce 2012, konkrétně to bylo 382 006 odběratelů. Ve stejném roce byl zaznamenán i nejvyšší počet změn v případě plynu, a to 359 996.
Počty změn dodavatelů rostou zejména v době, kdy energie zdražují. Na to upozorňuje i analytik Jiří Gavor ze společnosti ENA. „Spotřebitelé přemýšlejí o změně dodavatele hlavně tehdy, když se zdražuje. To bylo typické například v roce 2018. V roce 2020 se naopak spíše zlevňovalo, především ve druhém pololetí,“ uvedl pro ČTK.
Zdroj: Shutterstock
Spotřebitelé jsou limitováni smlouvami
Změna dodavatele může být jedním z nástrojů, jak optimalizovat rodinný rozpočet. Energetických firem působí na trhu kolem šedesátky, a jsou mezi nim značné cenové rozdíly. Především domácnosti, které elektřinou nebo plynem topí, tak mohou ušetřit i několik tisíc korun ročně.
Často jsou ale limitovány smlouvami na dobu určitou. Ty se uzavírají zpravidla na dva nebo tři roky a nelze je předčasně vypovědět, jinak dodavatelé většinou požadují sankce. Pokuty mohou dosáhnout několika tisíců korun a případnou úsporu tak vynulovat. I to je podle Jiřího Gavora jeden z důvodů, proč počty změn dodavatelů nerostou. „Neustále stoupá počet smluv uzavřených na dobu určitou. Tito spotřebitelé pak jsou ve změně dodavatele omezeni,“ dodal.
Boj o každého zákazníka
Nových odběrných míst přibývá málo, a tak dodavatelé mohou růst zejména tím, že nalákají spotřebitele, aby k nimi přišli. Neděje se tak vždy zcela férovými postupy. Řada domácností tak mohla na změny zanevřít a zůstává u zavedené, i když dražší společnosti.
Pokud chce dodavatel na trhu s energiemi uspět dlouhodobě, měl by být férový. „Podle našich zkušeností se obchodníkům vyplácí sázka na poctivost, na dobrou pověst a na jednoduché a transparentní podmínky,“ sdělil Jan Schindler, analytik portálu TZB-info.cz.
Podle Jana Schindlera také zákazníci neodpouštějí změnu cenové politiky, tedy když se z levného dodavatele stane drahý. „V době zdražování elektřiny a plynu to někteří dodavatelé s cenou přehnali, a nyní se jim nedaří zastavit odliv zákazníků. Dodavatelům plynu, kteří byli považování za cenově slušné, se vlivem konkurence snižuje počet nových zákazníků, asi by se měli zamyslet nad snížením cen,“ doplnil.
TIP: Srovnání cen plynu a elektřiny 2021
Jak to bude s dodavateli letos?
Predikovat počty změn dodavatelů na letošní rok je obtížné. Záležet bude na řadě faktorů, tím nejdůležitějším ale zůstane cena. „Cena pořád hraje v rozhodování hlavní roli. A protože v nejbližším období prvního pololetí 2021 zdražování konečných cen elektřiny a plynu nečekám, tak aktivita spotřebitelů bude stagnovat, případně mírně klesat,“ uzavřel Jiří Gavor.