Ani nouzový stav nezastavil zprostředkovatele, aukční společnosti a dodavatele, aby komplikovali život odběratelům elektřiny a zemního plynu. Energetický regulační úřad evidoval v loňském roce 13 192 podání a stížností na dodavatele nebo aukční společnosti.
Lidé si stěžovali především na pořadatele aukcí nebo na nekalé praktiky energetických zprostředkovatelů, kteří stojí až za polovinou z veškerých podání. K tomu se přidávají i nové trendy. Mezi nimi kraluje navyšování pokut nebo problémy s retenčními nabídkami.
Nátlak, manipulace a lži
Důvtip nekalým obchodníkům s elektřinou a plynem, pro něž se vžil termín energošmejdi, rozhodně nechybí. Jak Energetický regulační úřad, tak spotřebitelské organizace upozorňují na nové nebo alespoň inovované praktiky z poslední doby.
„I nepoctiví zprostředkovatelé se museli přizpůsobit podmínkám pandemie. Zpočátku tak například nabízeli u domovních dveří roušky proti podpisu na předávacím formuláři. Ten ale nepocházel od štědrého dodavatele, který měl roušky darovat. Ve skutečnosti to byl souhlas s převodem k novému dodavateli,“ popisuje jednu z praktik Michal Kebort, tiskový mluvčí Energetického regulačního úřadu.
Postupně sice problémů s podomním prodejem ubývalo, jak se zpřísňovala omezení volného pohybu, a zároveň s tím rostla i opatrnost lidí, kteří přestali neznámým návštěvníkům otevírat dveře. Aktivity zprostředkovatelů se proto nyní více soustředí na telefonický prodej, kdy lidi například lanaří do energetických aukcí.
Při tom používají tradiční nástroje psychologického nátlaku a manipulativní techniky. „Příkladem je technika opakovaného ano, kdy šikovnou sekvencí otázek vymámí ze spotřebitele uzavření smlouvy dříve, než si uvědomí, na co přistoupil,“ dodává Michal Kebort.
I tyto praktiky si obchodníci přizpůsobili nové situaci. Tvrdili například, že energie kvůli koronaviru zlevňují a byla by škoda neušetřit. Takto to zkoušeli na domácnosti jak na jaře, tak na podzim loňského roku. V jarních měsících to přitom nebyla pravda. „Pokud někdo dodavatele měnil už v první polovině roku v očekávání úspor v řádu desítek procent, nedočkal se jich. Ostatně i na podzim ceny pro koncové odběratele klesaly tempem v jednotkách procent,“ upozorňuje Michal Kebort.
Pozor na udržovací nabídky
Novým trendem, který se objevil především v závěru roku 2020, byly retenční neboli udržovací nabídky. Ty spotřebitel většinou od dodavatele dostane, když mu oznámí, že odchází k jiné společnosti. Nabídka ho má přesvědčit, aby u dodavatele zůstal pod příslibem snížení ceny nebo jiných bonusů.
„Udržovací nabídky však nejsou bez rizika. Týká se to zejména lidí, kteří s novým dodavatelem již mají uzavřenou smlouvu. Když se jim pak ozve stávající dodavatel a oni se rozhodnout zůstat u něj, mohou tím porušit právě smlouvu s novým dodavatelem a čelit mnohatisícovým pokutám. Pokud jim navíc novou smlouvu vyřizoval zprostředkovatel, sankce se velmi pravděpodobně dočkají ještě od něj,“ vysvětluje Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ.
Když odběratele nabídka zaujme, měl by si napřed ověřit, jestli se může vyvázat ze smlouvy s novým dodavatelem, aby nemusel platit pokutu. Jedním z dalších trendů je totiž navyšování pokut ze strany dodavatelů, které dosahují i desítek tisíc korun.
Neodkládejte odstoupení od smlouvy
Odolat nátlaku nebo fíglům nepoctivých obchodníků je těžké. Pokud už lidé smlouvu podepíšou, mohou od ní odstoupit. Využít lze jak ustanovení v občanském zákoníku, tak v energetickém zákoně. To se vztahuje na uzavření smlouvy při podomním prodeji i přes telefon nebo internet.
„Od takové smlouvy můžete odstoupit ve lhůtě 14 dní od jejího uzavření či ji vypovědět, a to až do uplynutí 15 dnů od zahájení dodávek podle nové smlouvy. Lhůty se dále prodlužují, jestliže jste nebyli s právem na odstoupení či výpověď ze strany prodejce seznámeni, a to o dobu, po kterou jste nebyli o takovém právu poučeni, maximálně však o jeden rok,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Nepoctiví podomní obchodníci se ale snaží právo na odstoupení či výpověď smlouvy obejít. Například tak, že s domácností nesjednají přímo smlouvu o dodávkách energií, ale předloží k podpisu přihlášku do energetické aukce. „Na základě přihlášky pak s dodavatelem uzavřou smlouvu o dodávkách energií. A pro tu již neplatí, že byla dojednána při podomním prodeji nebo prostřednictvím telefonu či internetu,“ doplňuje Eduarda Hekšová.
Aukci můžete zpochybnit
Do 14 dnů je ale možné odstoupit od přihlášky do energetické aukce podepsané s podomním prodejcem doma nebo sjednané telefonicky. Po lhůtě je možné odvolat plnou moc, která je v přihlášce obsažena.
Současně lidé mohou zpochybnit celý aukční model. „Zpravidla se totiž žádná aukce nekoná. Namítněte, že jste nebyli řádně seznámeni se všemi podmínkami, že smluvní pokuta byla napsána velmi malým a nečitelným písmem či nesrozumitelným způsobem a že účast v aukci měla být nezávazná a bezplatná. Zmínit lze i zakázané agresivní obchodní praktiky, pokud na vás podomní obchodník vyvíjel nátlak,“ uzavírá Eduarda Hekšová.