Založení živnosti není nic složitého. To, že jste začali podnikat, však musíte ohlásit i příslušným institucím. Pojďme se tedy společně podívat na to, jakým způsobem lze založení živnosti nahlásit finančnímu úřadu a jaké z toho pro vás plynou povinnosti.
- Založení živnosti v kostce
- Kde nahlásit, že začínám s podnikáním?
- Jak nahlásit podnikání na finančním úřadě a přihlásit se k dani
- K jakým daním se lze přes tiskopis přihlásit?
- Platba pojistného a daně z příjmů
Založení živnosti v kostce
Jistě víte, že pokud si chcete založit živnost a začít zákonně podnikat, musíte navštívit centrální registrační místo, kterým je např. živnostenský úřad nebo Czech POINT. Přes tato místa pak lze zažádat o založení živnosti osobně, ale i elektronicky. Pokud se fyzicky dostavíte na úřad, s vyplněním potřebných dokumentů vám navíc mohou pomoci příslušní pracovníci. Tiskopisy, jako např. jednotný registrační formulář, vám také vydají pracovníci ŽÚ.
Kde nahlásit, že začínám s podnikáním?
Založení živnosti se musí nahlásit i u dalších institucí. Jsou jimi okresní správa sociálního zabezpečení pro účely sociálního a důchodového (popř. i nemocenského) pojištění a zdravotní pojišťovna kvůli platbám zdravotního. Dále se o vašich počinech také musí dozvědět i příslušný finanční úřad.
Výhodou je, že pokud živnost vyřizujete přes centrální registrační místo, informace o začátku podnikání můžete prostřednictvím formuláře nahlásit i pojišťovně a OSSZ. Od těchto institucí by vám poté měl přijít dopis, ve kterém se dozvíte, jaké jsou vaše povinnosti v rámci pojistného.
V jedné z tabulek Jednotného registračního formuláře (přesněji v části C) je poté možnost učinit podání i vůči finančnímu úřadu. Zaškrtnout jej samozřejmě můžete, ale tím vaše povinnost nekončí. Sám pracovník živnostenského úřadu by vás měl upozornit, že se na finanční úřad s tiskopisem z živnostenského jen tak nenahlásíte.
Jak nahlásit podnikání na finančním úřadě a přihlásit se k dani
Učinit podání vůči finančnímu úřadu lze pouze prostřednictvím tiskopisů vydaných Ministerstvem financí. Výhodou však je, že jediným tiskopisem můžete nahlásit berňáku živnostenské oprávnění a zároveň se i registrovat k příslušným daním.
Potřebovat pak budete tiskopis Přihláška k registraci pro fyzické osoby, který si můžete stáhnout na portále Ministerstva průmyslu a obchodu. Také jej najdete i na pobočkách finančních úřadů. Většina lidí vám pak doporučí osobní podání přihlášky, neboť vám s vyplněním může pomoci pracovník FÚ, popř. vás alespoň upozorní na případné chyby. Tiskopis lze také zaslat poštou anebo elektronicky datovou schránkou anebo emailem s uznávaným elektronickým podpisem.
Takto se přihlásit musíte do 15 dnů ode dne, ve kterém jste začali podnikat anebo kdy jste přijali příjem ze samostatně výdělečné činnosti.
K jakým daním se lze přes tiskopis přihlásit?
Prostřednictvím tiskopisu se lze přihlásit k těmto daním:
- K dani z příjmů fyzických osob
- a silniční dani.
Dále se takto jako plátce můžete přihlásit i k dani z příjmů ze závislé činnosti, z příjmů FO vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně anebo k zajišťující dani z příjmů.
Platba pojistného a daně z příjmů
Jako OSVČ na činnosti hlavní se vás týká povinnost hradit minimální měsíční zálohy na sociální a zdravotní pojištění, ty v roce 2021 vypadají takto:
- Sociální pojištění - 2 588 Kč
- Zdravotní pojištění - 2 393 Kč
Pokud podnikáte prostřednictvím činnosti vedlejší, zálohy neplatíte, pojištění jednorázově doplatíte po podání přehledu o příjmech a výdajích zdravotní pojišťovně a OSSZ.
Dále se vás také bude týkat povinnost podat daňové přiznání. To musí být v zákonném termínu podáno do konce třetího kalendářního měsíce po skončení zdaňovacího období, kterým je u vás daný kalendářní rok. Pokud tedy začínáte podnikat letos, přiznání budete odevzdávat a daň hradit až v roce 2022.
Měsíc po podání přiznání také musíte OSSZ a zdravotní pojišťovně doručit přehledy o příjmech a výdajích.