Výše záloh by podle zákona měla odpovídat očekávané spotřebě v odběrném místě. Přihlíží se také k možnému růstu cen nebo změně počtu osob v domácnosti. „Zákon neupravuje výši záloh jako takovou, jen to, že musí být přiměřené vzhledem k předchozí spotřebě. Když se třeba změní počet osob v domácnosti a sníží se odběr, dodavatel při ročním vyúčtování většinou sám sníží zálohy,“ popisuje praxi Jan Schindler, analytik kalkulátoru TZB-info.cz.
- Ideální výše záloh
- Jak nastavit zálohy u vašeho odběratele?
- Co dělat, když dodavatel odmítne změnu výši záloh?
Dodavatelé posílají domácnostem rozpis záloh většinou jednou za rok, společně s ročním vyúčtováním spotřeby elektřiny. Zpravidla je rozložené na dvanáct měsíců. „Někdy ale dodavatel stanoví nižší zálohy, aby vyvolal mylný dojem, že zákazník zaplatí na energiích méně. Lidé pak mohou být překvapeni, když po nich dodavatel požaduje vysoký nedoplatek,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Jiní dodavatelé zase požadují místo dvanácti záloh jen deset, takže i pak musí odběratel doplácet.
Setkat se ale lze i s opačným postupem, kdy dodavatel požaduje vyšší zálohy, než je třeba. „Někteří dodavatelé tak řeší své finanční problémy. Když se dodavatel později ocitne v insolvenci, odběratel energií se jen obtížně domůže vrácení přeplatku, který mu u společnosti vznikl,“ dodává Eduarda Hekšová.
Tak akorát vysoké zálohy
Zákazníci, kteří od svého dodavatele dostanou nový rozpis záloh, by si ho měli nejdříve srovnat s tím předchozím, podívat se, jak se jim změnila spotřeba nebo zda dodavatel upravoval ceny. Pokud se jim bude zdát, že zálohy neodpovídají očekávané spotřebě, mohou firmu požádat o úpravu.
„Zálohy lze upravovat. Některým dodavatelům stačí zavolat, protože sami uvádějí, že operátoři na zákaznických linkách mohou o změně záloh rozhodnout do deseti procent jejich výše. Nyní očekáváme výrazné zdražení elektřiny a možná i plynu. Snížení záloh tak asi budou obchodníci zákazníkům rozmlouvat,“ upozorňuje Jan Schindler.
Podrobnosti ohledně stanovení výše záloh bývají uvedeny také v obchodních podmínkách dodavatele. „Lze se setkat například i s tím, že dodavatel má právo upravit výši záloh, jestliže spotřebitel neplatí zálohy včas či ve stanovené výši. Otázkou ovšem je, nakolik takový postup dodavatele odpovídá zákonu,“ konstatuje Eduarda Hekšová.
Přístup dodavatelů k žádostem o změnu výše záloh pak může být různý. Záleží i na jejich poměru k zákazníkům. Ti, pro které je spokojenost zákazníků prioritou, jim budou vycházet vstříc nebo se aspoň snažit domluvit na kompromisu. Na energetickém trhu jsou ale i dodavatelé, které neprovází zrovna dobrá pověst, co se týká jejich vztahu k odběratelům.
Tip: Vypočítal vám dodavatel energií příliš moc? Faktury za energie reklamujte
Nastavení záloh v aplikaci
Kvůli samotné změně záloh za energie už není nutné chodit na pobočku. Většina dodavatelů umožňuje takovou věc vyřídit online v zákaznickém portálu, prostřednictvím e-mailu nebo telefonátu.
„Pokud chce zákazník zálohy upravit, je nejjednodušší cestou tuto změnu provést na internetu v naší aplikaci, která je intuitivní a umožňuje změnit zálohy okamžitě. Dalšími možnostmi je obrátit se na naše call centrum nebo zajít do zákaznického centra. My jako dodavatel nastavujeme v obvyklém případu zálohy automaticky podle předpokládané spotřeby, aby pak zákazník neměl zbytečně vysoké nedoplatky při fakturaci,“ říká Roman Gazdík, tiskový mluvčí společnosti ČEZ.
Rovněž společnost E.ON dovoluje zákazníkům měnit zálohy v zákaznickém portálu nebo v mobilní aplikaci. „O tom, že tento online postup je velmi jednoduchý a oblíbený, svědčí fakt, že už 76 procent všech změn záloh v letošním roce proběhlo tímto způsobem. V obou případech mohou lidé využít i naši funkci odhady spotřeby, která jim na základě výše záloh a aktuálního stavu elektroměru dokáže vypočítat, jestli je na konci zúčtovacího období čeká přeplatek nebo nedoplatek za energie. Výši měsíčních záloh nemohou lidé měnit zcela libovolně, ale vždy musí odpovídat historii a charakteru spotřeby elektrické energie v daném místě,“ upozorňuje Roman Šperňák, tiskový mluvčí společnosti E.ON.
Tip: Srovnejte si nabídky cen elektrické energie
Když dodavatel odmítne změnu výši záloh
Nastat ale může i situace, kdy je zákazník s výší záloh za energie nespokojený a dodavatel mu nechce vyjít vstříc. „V takovém případě by měl odběratel argumentovat tím, že zálohy mají co nejvěrněji odrážet předpokládanou spotřebu. Pokud dodavatel odmítá zálohy upravit, doporučujeme obrátit se na Energetický regulační úřad, který na trh s energiemi dohlíží,“ uzavírá Eduarda Hekšová.