Co dělat, když vám má vypršet platnost průkazu pojištěnce anebo ho ztratíte?

15.07.2021 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Depositphotos

Ztratili jste někdy kartičku zdravotní pojišťovny? Anebo víte, že ji má brzy vypršet platnost a nevíte, co udělat proto, abyste si mohli zažádat o novou?

Průkaz zdravotního pojištění anebo také EHIC je doklad klienta příslušné zdravotní pojišťovny o tom, že je u ní vedený a zároveň je u ní také účastníkem na pojištění. Klienta pak opravňuje k tomu, aby mu mohla být poskytována péče hrazená z veřejného zdravotního pojištění, popř. vydávané léky v lékárnách anebo technické zdravotní pomůcky. Nárok na bezplatnou péči se pak také jeho prostřednictvím prokazuje u lékaře.

Jak dlouho je platný EHIC?

Kartička zdravotní pojišťovny je platná 10 let. U průkazů, které byly vydané do 1. června 2014, je pak ještě stále původní platnost, a to 5 let. To, kdy průkaz "prochází", poté zjistíte přímo z něj. Datum se nachází v poslední kolonce/řádku na přední stránce hned vpravo vedle čísla průkazu a pod kódem příslušné pojišťovny.

Co dělat, když končí platnost průkazu pojištěnce?

Nemusíte dělat vůbec nic. Data platnosti si hlídá sama příslušná zdravotní pojišťovna. Automaticky vám pak sama pošle novou kartičku, a to na adresu trvalého pobytu, který je také uveden na dokladu. Kontaktovat ji však budete muset v případě, pokud se v místě trvalého bydliště nezdržujete a samozřejmě jí také budete muset oznámit adresu místa pobytu na území České republiky, kde se zdržujete, aby vám mohl být nový průkaz zaslán přímo tam.

Čtěte také: Kolik vás bude stát, když vám ukradnou peněženku?

 

Co dělat, když ztratím kartičku zdravotní pojišťovny?

Pokud ztratíte anebo vám někdo ukradne kartičku pojištěnce, týká se vás oznamovací povinnost. Ta spočívá v tom, že tuto skutečnost budete muset své zdravotní pojišťovně neprodleně nahlásit do 8 dnů. To lze učinit telefonicky, prostřednictvím emailu nebo ekomunikace, ale nejlepší je si zajít rovnou na nejbližší pobočku, kde vám bude na počkaní vystaven náhradní, avšak plnohodnotný doklad, kterým se budete moci prokazovat u lékaře.

O nový průkaz si však u své zdravotní pojišťovny budete muset zažádat prostřednictvím formuláře se žádostí, který můžete najít na webu dané instituce anebo v jejím interním systému určeném pro klienty. Novou plastovou kartičku si poté můžete vyzvednout přímo na pobočce anebo si ji nechat zaslat poštou.

Čtěte také: Nová občanka rychle a bez problémů

Jakou změnu ještě musíte pojišťovně oznámit?

Pojištěnec je kromě ztráty anebo odcizení průkazu EHIC povinen příslušné pojišťovně také oznámit např. to, že u něj došlo ke změně jména, příjmení, rodného čísla anebo trvalého pobytu, aby mu mohl být vydán průkaz s novými údaji. V těchto pár případech pro vás však platí delší lhůta, do kdy povinnost splnit, a to 30 dnů ode dne, kdy ke změně došlo.

Náhradní doklad pojištěnce: Na co s ním máte nárok?

Náhradní doklad, který má nahrazovat průkazku od zdravotní pojišťovny, má vzhled papírového formuláře. Dobré je vědět, že jeho doba platnosti je omezená, čili prokazovat se jím můžete pouze 3 měsíce od data vystavení. Dokládat jej přitom můžete nejen na území ČR, ale i při cestě do zahraničí. Zdravotnické zařízení by vás při jeho předložení nemělo odmítnout, stejně tak by po vás nemělo žádat žádnou přímou úhradu za ošetření anebo poskytnutou zdravotní péči. Neliší se pak ani způsob vyúčtování, jakým se nemocnice anebo lékař, vyrovná se zdravotní pojišťovnou.

Čtěte také: Jak změnit zdravotní pojišťovnu

Autor článku

Lucie Mečířová

Lucie Mečířová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4.5
Hlasováno: 12 krát

Články ze sekce: Spotřebitel