V posledních dvou letech proběhlo zrušení mnoha poboček, hlavně v menších městech, to se dotklo klientů převážně Komerční banka a České spořitelny. které zrušily desítky poboček.
Komunikace se zákazníky se v hojné míře posunula do online prostředí.
Co se v článku dočtete:
- Musely banky kvůli koronaviru propouštět?
- Koronavirus nahrál digitalizaci - online si toho vyřídíte více
- Jak se měnil počet poboček bank?
Musely banky a další finanční instituce rušit své pobočky kvůli koronaviru?
Dle bank koronavirus jejich chod příliš nenarušil, začalo se více využívat online procesů, ale tento trend byl již patrný před koronavirem, což pro Měšec potvrdil tiskový mluvčí Komerční banky Pavez Zúbek:
„Většina bank s uzavíráním poboček ale počítala už před vznikem pandemie a koronakrize jejich konec jen uspíšila, případně na něj neměla podstatný vliv. V souvislosti s koronavirovou krizí Komerční banka urychlí některé kroky původně plánované na pozdější období. Ke konci srpna 2020 proto Komerční banka ukončila činnost 64 menších poboček. Část vybraných poboček byla z důvodu preventivních opatření COVID-19 již před tímto datem uzavřena."
Pandemie koronaviru tedy většinou pouze urychlila zavádění těchto opatření.
Což pro Měšec potvrdil i Filip Hrubý, tiskový mluvčí České spořitelny, že Česká spořitelna ruší spíše pobočky v malých městech a na vesnicích, jejichž provoz se jim kvůli vysokým nákladům nevyplatí. V důsledku pandemie jako takové nedošlo k uzavření žádné z poboček. Stejně jako v předchozích letech i letos optimalizujeme dostupnost naší sítě. V tomto roce dojde k uzavření zhruba dvou desítek poboček, u nichž návštěvnost klesla pod hranici provozní udržitelnosti a pohybovala se v řádu jednotek klientů denně, a to zejména na vesnicích a malých městech.
Počet poboček je u zbytku českých bank stabilizován, což potvrzuje i Jana Pokorná, tisková mluvčí jedné z nejvíce rostoucích bank, Air Bank:
„Koronavirová pandemie neměla vliv ani na naši strategii co se týče pobočkové sítě. Aktuálně máme 33 poboček, což je v souladu s naším dlouhodobým plánem provozovat mezi 30 a 40 pobočkami. Sice jsme loni uzavřeli například pobočku ve Znojmě, ovšem nikoli v souvislosti s pandemií. Důvodem byla její návštěvnost, která dlouhodobě nedosahovala takové úrovně, aby se bance vyplatila. Návštěvnost poboček vyhodnocujeme pravidelně a může se stát, že málo vytíženou pobočku přesuneme na lepší místo, anebo ji zrušíme. Naopak u jiných, více vytížených poboček, došlo k rozšíření jejich kapacity."
Rovněž u mBank byl trend v otevírání počtu poboček pozitivní, což Tomáš Reytt, ředitel prodeje a distribuce mBank potvrzuje takto:
„Koronavirus na nás neměl dopady z pohledu počtu zaměstnanců. Počet poboček jsme naopak zvyšovali, stejně jako počet zaměstnanců v nich."
Obchodní ředitel Partners Jan Brejl komentuje počet poboček u Partners Market takto:
„V loňském roce jsme otevřeli 12 nových poboček a letos máme v plánu 16 nových obchodních míst. Stejné je tomu i se spolupracovníky, které na pobočkách máme. Jejich počet roste nejen díky otevírání nových poboček, ale posilujeme i stávající obchodní týmy. V loňském roce jsme posílí o více jak 70 nových kolegů. Stejně tak vidíme, že zájem o práci na pobočkách pokračuje i v letošním roce."
Koronavirus tedy rušení poboček pouze ve většině případů urychlil a ne vyvolal a banky i pojišťovny spíše urychlovali své plány.
O konci poboček bylo jasno již před pandemií.
Banky i pojišťovny investovaly do rozšíření svých online služeb, protože uzavření poboček kvůli pandemickým opatřením nutil pojišťovny jednat.
Tip: Kdo vlastní české pojišťovny?
Klientům se na pobočky příliš nechce, což nahrává digitalizaci
Jan Brejl, obchodní ředitel společnosti Partners komentuje menší ochotu k potkávání klientů takto:
„K přechodu do online prostředí částečně došlo, ale z chování našich klientů vidím, že stále vyžadují osobní konzultaci a poradenství. Kde vidíme posun do online prostředí je B2B segment. Tedy propojení našich poboček na obchodní partnery pro potřeby zprostředkování a správy produktů. Obrat našich poboček loni vzrostl o 24 %. Tento růst se tak pozitivně promítnul i do odměn našich spolupracovníků. Samozřejmě jsme se potýkali s omezeními spojenými s vládními nařízeními, které měly dopad do provozních podmínek na pobočkách. Ochota klientů se potkávat osobně byla nižší. Pro takové klienty máme možnost online jednání a to včetně vzdálené verifikace totožnosti. Osobní kontakt však stále dominuje."
Banky tedy rozšířily spektrum svých služeb,
Online si u Fio banky zařídíte například změnu hesla nebo vystavení potvrzení o účtu, informoval pro Měšec Jakub Heřmánek, tiskový mluvčí Fio banky.
Nicméně digitalizace s sebou nese i rizika ve formě online útoků účty klientů. Banky tedy vydávají značné výdaje na bezpečnost, ale i tak se může stát, že klient naletí na některý z podvodů a své přístupové údaje zadá na stránkách podvodníka, který se vydává za banku.
Jak koronavirus dopadl na zaměstnance ve finančním sektoru?
Jana Pokorná tisková mluvčí pro Air Bank zhodnotila dopady pandemie na počet zaměstnanců takto:
„Na počet našich zaměstnanců neměla koronavirová pandemie vliv, od jara 2019 do jara 2020 jejich počet zůstal téměř totožný na úrovni cca 800. Práci v takzvaném flexi office režimu jsme zaměstnancům nabízeli už před první vlnou pandemie. Ti si tak mohou po domluvě s nadřízeným uzpůsobit svou pracovní dobu a místo podle toho, jak jim to vyhovuje. Důležité je, aby vlastním rozložením pracovní doby neomezovali jiné kolegy, třeba při sjednávání společných schůzek. Během loňské jarní vlny pandemie využívala možnost práce z domova plošně většiny pozic, s výjimkou kolegů na pobočkách a kontaktním centru, kteří flexi office logicky využívat nemohou. Tito kolegové ale mají zkrácenou pracovní dobu se mzdou jako při čtyřicetihodinové týdenní pracovní době. S možností využívat flexi office počítáme při dodržování stejných pravidel (domluva s nadřízeným, neomezování práce jiných kolegů) i nadále."
Tip: Srovnejte si životní, cestovní a další typy pojištění či spoření
Tento trend potvrzuje i ředitel prodeje a distribuce mBank Tomáš Reytt:
„V rámci koronaviru byl zaveden a významně využíván home office. I po skončení koronaviru stále home office přetrvává a celá firemní kultura byla nastavena do adopce nových digitálních technik.
Zdroj: Banky, pojišťovny a finanční poradenství