V Česku stoupá počet živnostenských oprávnění poměrně stabilně už několik let. Data České správy sociálního zabezpečení ke konci prvního čtvrtletí ukazují meziroční růst u hlavních i vedlejších samostatných výdělečných činností. Podle statistik společnosti CRIF dokonce během letošního března a dubna přibylo nejvíce registrovaných firem za poslední tři roky. Současné rozvolnění protipandemických opatření bude možná dalším impulsem nastartovat konečně svůj byznys.
Podporu pro začínající podnikatele v nelehkých začátcích nabízejí veřejné instituce i komerční subjekty. Například projekt Nakopni.to poskytuje slevu 50 % pro nové firmy, tj. pokud je vaše IČO mladší než 1 rok, na různé softwarové nástroje. Příkladem je známá fakturační aplikace Fakturoid. Na slevu v prvním roce podnikání lze dosáhnout také u některých účetních či daňových firem. Zvýhodnění začínajících podnikatelů se ale věnují rovněž dotační programy EU nebo kraje. Například Moravskoslezský kraj poskytuje tzv. Voucher pro Začínající Firmy ve výši 50 000 až 100 000 Kč. Podnikatel, jehož IČO není starší než dva roky, ho může využít např. na výrobu funkčního vzorku či prototypu, nákup služeb i vybavení, vzdělávání apod.
Záruky na úvěry pro začínající podnikatele
Některé banky také nabízejí speciální produkty šité na míru novým firmám. I tak ale mladý podnikatelský subjekt bez historie může mít v oblasti financování velmi omezené možnosti. „V rámci našich programů se zaměřujeme také na začínající podnikatele, kterým velmi pravděpodobně bude chybět vlastní majetek k zaručení úvěru a bez historie by těžko úvěr od některé z komerčních bank získávali,“ říká Marie Lafantová, tisková mluvčí Českomoravské záruční a rozvojové banky (ČMZRB), která podporuje malé a střední podnikatele formou záruk a zvýhodněných úvěrů.
Začínající podnikatelé, kteří získali od ČMZRB v posledním roce podporu z programu Inostart či Jihočech (zvýhodněný úvěr firmám, které začínají svůj byznys v Jihočeském kraji), využili financování nejčastěji k nákupu technologie nutné pro zahájení výroby, k nákupu vybavení do nově vznikající provozovny či k pořízení zásob.
Jednodušší i výhodnější nákup zboží a služeb
Velké firmy obvykle mají u svých dodavatelů díky větším obratům silnou vyjednávací pozici, což jim zajišťuje například lepší cenové podmínky i splatnost faktur. Na druhou stranu u nové firmy bez historie mají dodavatelé často pochyby, zda bude platit včas, či zda bude platit vůbec. Začínajícímu podnikateli ale může výrazně usnadnit situaci tzv. nákupní aliance.
„Nákupní aliance sdružuje poptávku více firem i živnostníků, díky čemuž dosahuje velkého obratu a zajišťuje svým členům trvale výhodný nákup zboží a služeb od různých dodavatelů. Pro začínajícího podnikatele to v prvé řadě znamená, že v hektickém období rozjezdu firmy nemusí řešit nastavení spolupráce nebo vyjednávání s každým dodavatelem zvlášť. Přitom hned při startu dosáhne na podmínky jinak dostupné jen velkým podnikům,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil. „Dalším benefitem je, že nová firma bez historie může od počátku platit za zboží a služby na základě faktury. Ať už jde o odběry pohonných hmot, dobíjení elektromobilů, služby mobilního operátora či dodávky kancelářských potřeb a další, vše je přehledně vyúčtováno na konci stanoveného období,“ dodává Damir Duraković s tím, že nově vzniklým subjektům Axigon poskytuje registraci na první rok za 1 Kč.
Jak na podporu pro podnikatele?
Před tím, než se rozhodnete založit firmu nebo živnost, je ale dobré vědět, jak na to. I zde existuje podpora začínajícím podnikatelům. Kupříkladu Krajská hospodářská komora Karlovarského kraje poskytuje bezplatné poradenství v rámci programu Rozjeď byznys. Mentor komory provede začínajícího podnikatele úvodními kroky, pomůže s podnikatelským plánem a také uvědomit si, co vše je třeba pro start podnikání.
Během pandemie koronaviru vznikl další projekt Nastartujte úspěšný byznys. Jde o bezplatné školení, které má začínající podnikatele seznámit se základními aspekty a praktickými tipy pro podnikání. „Většina začínajících podnikatelů zvažuje, zda začít podnikání jako OSVČ nebo formou některé z obchodních společností, nejčastěji s.r.o. Našim cílem je rozebrat po praktické stránce výhody a nevýhody spojené s jednotlivými typy podnikání. Většinu začínajících podnikatelů totiž nejvíce tíží jejich odpovědnost, ručení za dluhy z podnikání, ochrana jejich majetku jako soukromých osob, ale také daňové aspekty, věrohodnost před klienty a finanční aspekty související s jednotlivými typy podnikání,“ popisuje Irena Valíčková z advokátní kanceláře Valíček & Valíčková, která zmíněné školení pro začínající podnikatele realizuje.
Podle ní je na začátku dobré domýšlet i aspekty, které souvisí s marketingem, brandem apod., tedy volbu vhodné webové domény, loga, názvu firmy apod. Starosti s formálními náležitostmi rozjezdu podnikání mohou tyto neméně důležité věci někdy zastínit.