Jak se bránit proti energošmejdům? Jak odstoupit od smlouvy?

26.07.2021 | , Finance.cz
BYDLENÍ


perex-img Zdroj: Shutterstock

Zazvoní, mile se usmějí nebo jsou naopak agresivní a vnutí vám smlouvu nebo přihlášku do aukce energií. Ihned na to se roztočí kolečko potíží. Energošmejdi nepolevili ani v posledních měsících. Na co si dát pozor a jak se bránit?

Narůstajícího počtu problémů s dodavateli energií i se zprostředkovateli, například aukčními společnostmi, si všímá Energetický regulační úřad (ERÚ) i spotřebitelské organizace, které lidem pomáhají potíže řešit.

ERÚ přijal za prvních pět měsíců letošního roku přes 5 500 podání. „I když tento vývoj odpovídá přibližně loňskému roku a prostý matematický přepočet napovídá, že by mohlo za celý rok dorazit přibližně 13 300 podání, konečné číslo může být podstatně vyšší,“ odhaduje úřad ve své tiskové zprávě.

Nekalým obchodníkům totiž hraje do karet zdražování energií. Některé firmy už zdražení elektřiny oznámily, jiné k tomu podle odborníků přistoupí na podzim. „Kdykoli ceny rostou, narůstá také ochota spotřebitelů ke změně dodavatele. Toho pak zneužívají zprostředkovatelé, kteří po telefonu z lidí lákají závazné přihlášky do aukcí, jež nezřídka končí několikatisícovou pokutou,“ varuje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

Kdo je dodavatel a další potíže

Lidé, kteří na ERÚ telefonují se žádostí o pomoc, se nejčastěji dotazují na to, kdo je vůbec jejich dodavatelem. Mají totiž zmatek v tom, kdo jim dodává elektřinu nebo zemní plyn. To může být způsobeno právě kvůli aukcím, kdy se ani nedozví, která společnost soutěž vyhrála a s kým následně uzavřeli smlouvu. „Zdánlivě banální dotaz za sebou typicky skrývá kroky zprostředkovatele, kdy provedl změnu dodavatele, aniž by o tom řádně vyrozuměl svého zákazníka,“ dodává k tomu Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.

Co do počtu podání jsou na druhém místě podle ERÚ potíže se zprostředkovateli aukcí. Lidé se nejčastěji ptají, jak se mohou vyvázat z nevýhodné smlouvy nebo jak vyřešit nepříjemné důsledky unáhleného podpisu, jímž udělili zprostředkovateli plnou moc. Důsledkem totiž mnohdy bývá několikatisícová sankce a ztráta kontroly nad tím, od koho odebírají energii.

Dodavatelé v tom jsou také

Zcela bez viny ale nejsou ani dodavatelé. I oni někdy předkládají nevýhodné smlouvy, jak upozorňuje Eduarda Hekšová ze spotřebitelské organizace dTest. „Možná se necháte nalákat na výhodnou cenu energií, ovšem tu tvoří vedle samotné ceny za spotřebovanou energii také stálý měsíční plat, jehož výši byste si měli zkontrolovat.“

Čtěte také: Hlásíte se do aukce energií? Pozor na pokuty a výhrůžky od inkasních agentur

Vedle toho se vyplatí ověřit si, zda se nezavazujete k placení dalších služeb, které vůbec nevyužijete, jsou zbytečně drahé nebo neznáte jejich rozsah. „Jedná se o různá pojištění nebo služby zámečníka, opraváře, elektrikáře a podobně. Všímejte si smluvních pokut, které vám hrozí. Výhodnost ceny si můžete ověřit v některém z internetových srovnávačů cen energií,“ dodává Eduarda Hekšová.

Kromě smluv si lidé stěžují také na nejasnosti ve vyúčtování energií. Dodavatelé například opomenou vyúčtování připravit, nebo jsou v něm chyby. Někdy se společnosti zdráhají zaslat na účet svého zákazníka přeplatek, ačkoli nedoplatek energií většinou požadují zaplatit ihned.

Čtěte také: Chyba na vyúčtování? Pošlete dodavateli elektřiny nebo plynu reklamaci

 

Odstoupení řešte hned

Do většiny potíží se lidé dostanou proto, že podepíšou nevýhodnou smlouvu s dodavatelem nebo přihlášku do aukce se zprostředkovatelem. Uzavřít smlouvu nebo souhlasit s účastí v aukci přitom lze i po telefonu, což bývá ještě horší, protože spotřebitelé nemají v ruce žádný dokument.

Ať už byl způsob uzavření smlouvy jakýkoli, vyplatí se na nic nečekat a jednat, tedy co nejdříve od závazku odstoupit. Když se jedná o smlouvy uzavírané při podomním prodeji nebo po telefonu, je možné od nich do 14 dnů odstoupit, nebo je do 15 dnů od zahájení dodávek novým dodavatelem vypovědět,“ připomíná Eduarda Hekšová.

Jiná je ale situace u energetických aukcí, kdy spotřebitel podepisuje přihlášku do aukce energií, přičemž obchodník zde vystupuje jako zprostředkovatel, nikoliv jako zástupce dodavatele energií. „A v tom bývá kámen úrazu. Od přihlášky do aukce lze odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce ve lhůtě 14 dnů od jejího podpisu. Ovšem pokud již došlo na základě této aukce k určení vítězného dodavatele a uzavření smlouvy s ním, podle stávající právní úpravy se nelze z takové smlouvy tak snadno vyvázat jako v případě, kdy je smlouva podepsána spotřebitelem při podomním prodeji či uzavřena po telefonu,“ dodává Eduarda Hekšová.

Pokud spotřebitel nestihne od smlouvy včas odstoupit či ji vypovědět, případně odstoupit od přihlášky do aukce energií, obrana bývá složitější. „V závislosti na konkrétní situaci lze poukázat na užití nátlaku, nekalé obchodní praktiky nebo uvedení v omyl ze strany podomního prodejce či zprostředkovatele, a zpochybnit tak, že vůbec došlo k řádnému uzavření smlouvy. Dále je možné pokusit se zpochybnit požadovanou smluvní pokutu či její výši poukazem na neurčitost, nepřiměřenost nebo nepřípustnost,“ uvádí Eduarda Hekšová.

TIP: Vše co potřebujete vědět o odstoupení od smlouvy.

Kdy pomůžou instituce

Spotřebitelé se také mohou obracet na dozorové orgány. Pokud jde o dodavatele energií či jeho obchodního zástupce, dozor vykonává Energetický regulační úřad. Ovšem pokud se jedná o zprostředkovatele, respektive pořadatele aukce, dozor nad ním realizuje Česká obchodní inspekce.

To může být pro mnoho spotřebitelů matoucí. Změnit by to měla připravovaná novela energetického zákona, která stále čeká na projednání ve třetím čtení v Poslanecké sněmovně. Nová právní úprava by pak měla pravomoci v obou případech svěřit Energetickému regulačnímu úřadu.

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4
Hlasováno: 4 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ