Vidina krátkodobého benefitu je až příliš lákavá
Získat hned nějakou menší odměnu se jeví jako o poznání jednodušší. A z velké části je to i normální lidské chování. Je lepší mít vrabce v hrsti než holuba na střeše. Jenže v moderním světě pomalu přestává tohle staré pořekadlo platit. V mnoha případech je potřeba plánovat, promýšlet a trpělivě si počkat na větší výsledek. Typicky jde například o bydlení. Takový byt či dům si totiž nekoupíte za jeden měsíční plat, ale musíte systematicky šetřit, což znamená mnohokrát udělat rozhodnutí, že si něco raději nekoupíte, ať máte v budoucnu právě své vysněné bydlení. A taková disciplína se většinou příjemně zúročí. Skvělým příkladem z experimentu s penězi jsou výsledky, kdy: „celkem 54 % mladých lidí raději zvolilo první možnost, kdy si vzali 1 000 Kč a odešli. Naopak 46 % respondentů zahájilo roční odpočet pro získání svých 2 000 Kč,“ jak popisuje Lenka Lánská z marketingu Modré pyramidy. Většinou by to navíc velmi podobně fungovalo i u starších lidí.
Disciplína pro pořízení vlastního bydlení
Okamžité uspokojení potřeby a získání odměny bez čekání je v mnoha ohledech skutečně jednodušší. Z velké části jde o zakořeněný instinkt. V dnešní době se však může stát poměrně nepříjemnou překážkou. Už od mala je potřeba děti učit, že téma peněz, šetření a celkově finanční gramotnosti je velmi důležité. Osvojení si základních zásad může mít výrazný vliv na úspěšnost budoucího života. Disciplinované děti, které budou dobře pracovat se svými financemi a dokážou si počkat na jejich zhodnocení, totiž mohou zaznamenat výrazně větší úspěchy v porovnání se svými vrstevníky, kteří si raději vybrali okamžitou odměnu a potěšení. Veškeré tyto základní vědomosti a schopnosti může v budoucnu využít půjčka na bydlení, kdy je potřeba disponovat vlastní našetřenou částkou. A ta může pocházet právě z disciplinovaného a pravidelného spoření.
Vzdělání pro budoucnost
Každým dnem tak Modrá pyramida spustí nový projekt. Ten bude navazovat na loňskou edukativní akci s názvem Klíčová otázka. Ta se zaměřovala právě na volbu mladých, jestli si vyberou 1 000 korun hned, nebo 2 000 o rok později. Ondřej Suchý, manažer marketingu Modré pyramidy nový projekt vystihuje takto: „Tentokrát půjde o téma budoucnosti a také o to, jak k ní v životě přistupujeme.“
Naučit se totiž správně přemýšlet a uvažovat nad budoucností je ohromně důležité již v mladém věku. Právě tehdy je stále dostatek času pro pomalejší a postupnou realizaci plánů. Mladí lidé mohou na základě získaných poznatků lépe upravit své životní volby a rozhodnout se tak, aby dorazily do úspěšného cíle například v podobě vlastního bydlení. A přesně to je cíl, s jakým chce Modrá pyramida vzdělávat své mladé klienty. Svět se totiž neustále mění a je potřeba naučit se správně uvažovat, protože pořízení vlastního bydlení je velkým milníkem, který si i v budoucnu bude žádat značné úsilí.