Ze zákona se pro spotřebitele na zboží vztahuje záruka dva roky. Prodejci obvykle za příplatek nabízí prodloužení záruky o jeden, dva a tři roky navíc nad rámec dvouleté záruky dané zákonem. Vyplatí se do něčeho takového vůbec investovat?
Nechtějí si obchodníci jen namastit kapsy?
Ano, je pravda, že kdyby se jim to nevyplatilo, takové služby by nenabízeli. Nicméně se jim z dlouhodobého hlediska rozhodně nevyplatí nabízet zákazníkům zbytečné nebo dokonce podvodem zavánějící služby, protože by o klientelu dříve nebo později přišli.
Připlatit si se vám může vyplatit u dražších spotřebičů
Prodloužená záruka se vám vyplatí u spotřebičů, u kterých spoléháte, že vám budou sloužit 5 let a více. Například pračky, lednice, mrazáky, myčky nádobí, sporáky, televize, notebooky, zahradní technika a podobně. U zboží, jako jsou například fény nebo tyčové mixéry, to nebývá tolik rentabilní.
Služba prodloužené záruky není jednotná
V každém obchodním řetězci nabízejícím prodloužené záruky se můžete setkat s jinými podmínkami této služby, jinými výhodami a v závislosti na tomto i s odlišnými cenami za jednotlivá časová období, na které vám bude prodloužená záruka poskytnuta. Nižší cena v tomto případě nemusí vždy znamenat výhodnější koupi.
Příklad: Americká lednice LG GSB760PZXZ (ceny jsou uváděny v Kč)
Cena v Kč | 1 rok | 2 roky | 3 roky | |
---|---|---|---|---|
MALL.cz | 20 990 | 1 679 | 2 729 | 3 358 |
Okay | 20 990 | 2 729 | 4 828 | 5 000 |
Planeo | 20 990 | 1 599 | 2 899 | 3 999 (VIP 4 999) |
ElectroWorld | 20 990 | 2 519 | Nenabízí | 4 618 |
Alza.cz | 20 990 | 1 723 | Nenabízí | 3 405 |
Některé z těchto firem na e-shopu hned u produktu uvádějí desetiletou záruku na kompresor. Takovouto záruku však v tomto případě nabízí a zprostředkovává výrobce lednice, kdy musíte zaregistrovat zakoupený produkt na jejich internetových stránkách.
Nelze si nepovšimnout, že v obchodním řetězci Planeo je nám navíc nabízena VIP záruka. Ta je obohacena o výhodu, že v období prodloužené záruky bude mít pojišťovna na vyřízení pojistné události 5 pracovních dní namísto 3 měsíců. V Okay tuto výhodu budete mít u všech třech časových možností.
Čtěte také: Jak na reklamaci zboží
Čtěte také: Pojištění nemovitosti a domácnosti: 5 věcí, které byste neměli podcenit
Jak dlouho trvá vyřízení?
Při dvouleté záruce dané zákonem má prodejce na vyřízení reklamace 30 kalendářních dnů od následujícího dne po dni reklamace. Na vyřízení pojistné události (toto se týká prodloužené záruky) mají pojišťovny lhůtu 3 měsíce. Některé firmy nabízejí různé výhody při prodloužené záruce, například v podobě lhůty pěti pracovních dnů na vyřízení, jak již bylo zmíněno výše.
Pozor na amortizaci (opotřebení)
Když se vám zařízení porouchá v prodloužené záruce, nebude vám náležet celá částka, ale výše časové ceny. Časová cena je cena, za kterou jste si zboží koupili, snížená o 1% za každý měsíc od nákupu.
Příklad: Lednice za 20 000 Kč má po dvou letech cenu 15 200 Kč, po třech 12 800 Kč a po čtyřech letech cenu 10 400 kč. Do takové částky se musí vejít opravy. Pokud není rentabilní ledničku opravit, bude vám časová cena vyplacena jako náhrada. Z příkladů uvedených v tabulce je výjimkou Okay, kde zboží amortizaci cenově nepodléhá a lednička tedy bude mít pořád cenu 20 000 Kč. Na druhou stranu je u nich počáteční investice za prodlouženou záruku vyšší.
Pozorně čtěte podmínky
Každý prodejce nabízí jiné výhody. Má také i jiné pojistné podmínky, ve kterých můžete najít i okolnosti, za kterých vám nárok na uplatnění pojistné události nebude přiznán. Než se rozhodnete vytáhnout o několik bankovek z peněženky navíc, pozorně si přečtěte za co. Čtěte všeobecné obchodní podmínky, uvažte, zda je pojistná smlouva na stole před vámi dobrým řešením právě pro vás.
Prodloužené záruky se mnohdy vyplatí, když budeme brát v potaz, že spotřebiče v dnešní době zdaleka nemají takovou životnost, jako třeba před třiceti lety. Tenkrát si je ale v poměru s tehdejšími výplatami opravdu nemohl dovolit každý. Dnes jsou spotřebiče daleko dostupnější a bohužel i kazivější.