Oblíbeným dárkem pod stromeček bývá zážitek. Existuje zde však riziko, že dojde ke změně pandemických opatření, a poukaz nebude možné v daném termínu využít. V případě, že jste pro vás, či vaše blízké, koupili vstupenky na kulturní akci, voucher na večeři nebo letenky do zahraničí, máte nárok na určitou formu kompenzace.
„Všechny případy pojí to, že se podmínky ještě stále poměrně rychle mění a každý prodejce je má nastavené trochu jinak. Pokud se tedy s takovým problémem potýkáte, budete muset znát platná zákonná opatření i obchodní podmínky prodejce, od kterého jste poukázky nebo lístky zakoupili,” říká Tomáš Smolík. A jaká specifika se týkají konkrétních případů?
Vstupenky do divadla nebo na koncert
V případě vstupenek na kulturní akce může jít o dva různé případy. Prvním z nich je ten, že se událost v daném termínu vůbec nekoná a druhým z nich je, že nesplňujete zákonné podmínky pro účast. V prvním případě pořadatelé často situaci řeší odložením termínu akce, díky čemuž zůstávají vaše vstupenky nadále platné.
Čas na to ale mají až do podzimu roku 2022. Toto pravidlo však neplatí pro:
- těhotné ženy,
- zdravotně postižené,
- nezaměstnané,
- osoby starší 65 let,
- osoby na mateřské anebo rodičovské dovolené,
- samoživitele.
Zmíněné osoby mají nárok na okamžité vrácení peněz. Nutno ale dodat, že tato zákonná úprava zatím platí jen pro akce s termínem konání do 30. září 2021. Pokud pořadatel zruší událost úplně, máte právo na vrácení peněz a pořadatel se s žádostí na náhradu škody dle pandemického zákona může obrátit na Ministerstvo financí.
Pokud jde o nesplnění podmínek pro vstup na akci, tak podle informací Ministerstva kultury pořadatelé uskutečněných kulturních akcí nejsou povinni vracet vstupné osobám, které nejsou schopné doložit splnění podmínek dle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví. Tyto osoby se se svým nárokem na náhradu škody ve věci vrácení vstupného mohou obracet na Ministerstvo financí.
Čtěte také: Vstupenky jako dárek? Pozor na překupníky
Zrušení letu anebo vrácení letenky
Za normálních okolností máte při letu s evropským dopravcem nebo na území EU při zrušení letu za určitých podmínek právo na kompenzaci až 600 eur a nabídku proplacení výdajů na letenku či na náhradní let. V případě opatření týkajících se covid-19 se ale podmínky mění.
„Dopravce nezavinil situaci, která zapříčinila zrušení letu, a proto ani nemá přímou povinnost hradit zákazníkovi škodu, nicméně povinnost proplatit výdaje na letenku nebo náhradní let zůstává. Vyjednávání s aerolinkami je proto poměrně složité a obvykle trvá dlouho. Peníze se ale po společnosti úspěšně vymáhat dají,” vysvětluje Smolík.
Pokud se rozhodnete nevyužít letenky i přes to, že vám to momentální opatření i lety dovolují, bude kompenzace záviset na obchodních podmínkách daného dopravce. Některé letenky jsou vratné a někteří dopravci dokonce nabízejí náhradní poukazy za nevratné letenky. A samozřejmě záleží, kam se má cestovat a jaká jsou v destinaci platná opatření ve vztahu k občanům ČR a jaká opatření platí pro návrat do ČR.
Čtěte také: Zrušili vám let? Řekněte si o finanční kompenzaci
Voucher do restaurace
Zákon tento druh zboží neupravuje a je proto nutné sledovat přímo podmínky prodejce. To platí i pro další poukazy a vouchery, které nejsou upraveny dalším nařízením.
„Obvyklou praxí je u takových poukazů prodloužení platnosti do doby, kdy bude jejich využití znovu možné. Jinak záleží na podmínkách, které se k danému poukazu vztahují.. Pokud právo na vrácení peněz máte, počítejte s tím, že proces může v současné situaci trvat déle, než je obvyklé,” upozorňuje Tomáš Smolík z D.A.S. pojišťovny právní ochrany.
Čtěte také: Rozhovor s Jiřím Kvízem: Na podporu podniků jsou připraveny miliardy korun, ale výzvy zatím neběží
Zdroj: Tomáš Smolík, D.A.S. pojišťovna právní ochrany