Jakých aut na "čistý" pohon se prodalo nejvíce? Plug-in hybridů?
Podle údajů Centra dopravního výzkumu (CDV) bylo v roce 2021 registrováno rovných 9 500 nových osobních automobilů, které jsou v kontextu Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) považovány za „čisté“. Těmi se rozumí vozidla na plyn, elektromobily i hybridy. Největší zastoupení mezi novými vozidly s alternativním pohonem mají plug-in hybridy. Těch bylo v loňském roce registrováno 3 735, což je meziročně o 89 % více. Pomyslnou druhou příčku si loni udržely elektromobily (BEV), u kterých ale počet nově registrovaných vozů meziročně klesl o 19 %.
Oblastí zájmu NAP ČM jsou rovněž vozidla plynová. „V uplynulých 2 letech se zvyšoval počet registrací LPG vozidel, loňských 2 259 vozidel je historicky vůbec nejvíce. Celých 88 % registrací LPG vozidel si připsala značka Dacia. Opačný, sestupný, trend registrací pozorujeme u CNG vozidel, loňských 851 vozidel bylo nejméně za 8 let, 78 % registrací si připsala Škoda,“ popisuje Lukáš Kadula z CDV.
Z hlediska počtu nově registrovaných vozidel loni patřilo autoplynu (LPG) třetí místo za PHEV a BEV. „Nových vozidel na LPG bylo registrováno jen asi o 200 kusů méně než elektromobilů. Je ale pravidlem, že větší část vozidel na LPG vzniká až dodatečnými přestavbami benzínových motorů, takže v této statistice nefigurují,“ upozorňuje Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG.
Podle statistik Ministerstva dopravy ČR bylo loni provedeno celkem 5109 přestaveb. Číslo nicméně udává celkový počet montáží, ale i demontáží LPG i CNG systémů. „Na základě odhadu našich expertů, kteří se na přestavby vozů na LPG a CNG již tři dekády specializují, lze konstatovat, že počet vozů přestavěných v roce 2021 výhradně na spalování LPG činil přibližně čtyři a půl tisíce. To je meziročně více než desetinový nárůst,“ říká Ivan Indráček a dodává, že i s přestavbami se tak celkový počet „nových“ vozidel na autoplyn loni přiblížil k úrovni 6 800. Automobilů poháněných LPG tak reálně přibylo o 80 % více než plug-in hybridů.
Nejoblíbenější značkou v segmentu alternativních pohonů byla loni Dacia. Podle údajů CDV bylo v roce 2021 nejvíce registrací čistých vozidel evidováno u Dacia Duster (1 243 LPG), následuje Škoda Octavia (433 CNG, 640 PHEV), Škoda Enyaq (738 BEV) a Dacia Sandero (633 LPG).
Tip: Chtějí čeští zákazníci elektromobily i bez dotací?
Je LPG fosilní palivo? Co je bioLPG?
LPG je dle poslední verze NAP ČM nejrozšířenějším alternativním pohonem na tuzemském trhu, přičemž disponuje největší sítí čerpacích stanic. V Česku je necelá tisícovka míst, kde může celkem přibližně 170 000 automobilů na LPG tankovat. Tyto vozy nyní přinášejí úsporu přes 70 000 tun CO2 ročně oproti stavu, kdy by tatáž vozidla spalovala benzín. I když je LPG ekologicky šetrné, stále jde o fosilní palivo produkující skleníkové plyny, byť v menším množství než benzín a nafta. Podle studie „BioLPG: A Renewable Pathway Towards 2050“, kterou loni publikovala asociace Liquid Gas Europe, bude kolem roku 2050 možné uspokojit veškerou poptávku po LPG na evropském trhu díky bioLPG.
BioLPG se vyrábí z obnovitelných zdrojů, díky čemuž má až o 80 % nižší uhlíkovou stopu. V malém množství – řádově desítky tun ročně – je bioLPG k dostání už i v Česku, v předchozích dvou letech bylo na trh dodáváno z plnírny a distribučního centra společnosti Primagas v Horní Suché na Karvinsku, které zásobuje přibližně šedesát čerpacích stanic na severní Moravě. „Na evropský trh bylo Bio LPG uvedeno v roce 2018 a roční spotřeba se v některých jiných zemích pohybuje řádově již v desetitisících tun,“ doplnil Jiří Karlik z Primagasu.